Koniec służby SM31-071

⚠ Koniec eksploatacji historycznej SM31-071 🔚

⌛️ Dziś o północny formalnie skończyło się dopuszczenie do eksploatacji dla lokomotywy SM31-071. Od dłuższego czasu ostatnie sztuki SM31 we flocie PKP Cargo po wygaśnięciu dopuszczeń są odstawiane. Seria w ramach nowej polityki taborowej została przewidziana do całkowitego wycofania. Z całą pewnością duża liczba zmodernizowanych lokomotyw serii SM42 oraz ST48 skutecznie zastąpiła znane od lat trumny w ich codziennej pracy.

Dlaczego informujemy akurat o odstawieniu egzemplarza nr 071? Jeszcze 4 lata temu chwaliliśmy się, że z powodu inicjatywy Stowarzyszenie „Stacja Chrzanów„” oraz naszej skromnej pomocy przy projekcie udało się podczas naprawy poziomu P4 przywrócić historyczne oliwkowe malowanie dla jednego z egzemplarzy najcięższej polskiej lokomotywy manewrowej. Przez 4,5 roku lokomotywa cieszyła oko wielu pasjonatów kolejnictwa i była ciekawym urozmaiceniem w przemysłowych rejonach Śląska i Zagłębia.

Historia lokomotywy SM31-071

Maszyna od początku swojej eksploatacji była związana z pracą na terenie dawnej Śląskiej DOKP (jak zresztą większość pozostałych egzemplarzy serii SM31). Swoją karierę rozpoczynała na terenie MD Szopienice, by następnie pracować dla lokomotywowni Katowice, Jaworzno Szczakowa, Łazy oraz finalnie Tarnowskie Góry.

SM31-071 w klasycznym zielonym malowaniu z pomarańczowym pasem, Trzebinia, 28 listopada 2009 r., fot. Dawid Petelicki.

Ostatnie miesiące eksploatacji odbywały się na bardzo malowniczej i charakterystycznej bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Sośnica w Gliwicach. Podstawową rolą było wciąganie ładownych wahadeł 7 sztuk radwanów wypełnionych odpadami górniczymi spod zbiorników kamienia kopalni na teren leżącego nieopodal zakładu zwałowiska. Bardzo trudny profil oraz tor technologiczny wymuszał używanie tak ciężkiej lokomotywy do wciągania ledwie kilku sztuk wagonów. Dodatkowo lokomotywa prowadziła również regularne manewry na terenie kopalni przy załadunku i zestawianiu wahadeł węglowych.

Seria SM31 w bazie Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych

Author: Dawid Petelicki