TKi3-87 wróci do Wolsztyna

IK Parowozownia Wolsztyn poinformowała o finalizacji zakupu parowozu TKi3-87. Zbudowany w 1908 roku w zakładach Union-Gießerei, Lokomotivfabrik & Schiffswerft, Königsberg parowóz znajduje się obecnie pod opieką TKW Jarocin, jednak pozostawał własnością Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Obecny właściciel zdecydował się sprzedać 115 letnią lokomotywę z zastrzeżeniem, że powinna ona pozostać w Wielkopolsce. Jak możemy przeczytać w informacji opublikowanej na profilu parowozowni parowóz jest z tą częścią kraju związany od samego początku:

Ten konkretny egzemplarz po wyprodukowaniu służył w kolejach pruskich w dyrekcji poznańskiej, a następnie na kolejach niemieckich. Na stan PKP został przyjęty w 1945 roku pracując cały czas w Wielkopolsce (lokomotywownie Leszno, Poznań Towarowa i Franowo, Ostrów Wielkopolski). W 1964 roku został sprzedany do zakładów ziemniaczanych w podpoznańskim Luboniu, gdzie wykonywał zadania lokomotywy zakładowej, aż do roku 1972, po czym został odstawiony na terenie zakładu. Pod koniec lat 80-tych został zakupiony przez obecnego właściciela PKMK i odbudowany do stanu czynnego w lokomotywowni Gniezno w roku 1995. Inauguracją jego powrotu „pod parę” była wielka parada parowozów w Warszawie z okazji 150-lecia kolei za ziemiach polskich w czerwcu 1995. Po niej na stałe został przydzielony do Parowozowni Wolsztyn, gdzie prowadził pociągi specjalne „retro” na okolicznych trasach, przez kolejne sześć lat aż do terminu naprawy głównej latem 2001 roku. W tym okresie był to najstarszy czynny parowóz w Polsce. Został następnie przetransportowany do Gniezna celem wykonania naprawy, która w strukturach PKP jednak nigdy nie nastąpiła. Po latach postoju wewnątrz hali napraw przetransportowany został do Jarocina.

TKi3-87 w Jarocinie 06/07/2014. Fot. Konrad Czapracki

Parowozownia Wolsztyn zapowiedziała jednocześnie, że po zakupie parowóz ma zostać poddany naprawie mającej na celu przywrócenie go do ruchu. Kocioł TKi3-87 zostanie wysłany do wyspecjalizowanych zakładów a wykonaniem rewizji podwozia IKPW zajmie się we własnym zakresie.

Obecnie Parowozownia Wolsztyn nie dysponuje czynnym parowozem, jednak w trakcie naprawy są dwie lokomotywy. Pt47-65 przechodzi aktualnie rewizję kotła w Czechach. Po zakończeniu prac (planowano przełom kwietnia i maja) lokomotywa wróci do Wolsztyna, gdzie naprawa zostanie dokończona. Również w trakcie naprawy jest Ol49-59 (ZUT Wągrowiec). Pierwotnie prace miały zakończyć się już na początku zeszłego roku, jednak stan oelki kwalifikował ją jedynie do odbudowy. Podczas naprawy lokomotyw otrzymała ostoję od Ol49-111.

Wolsztyn we własnym zakresie przygotowuje również kolejne dwa parowozy do przeprowadzenia naprawy. Są to Ol49-69 oraz Tr5-65. Na przywrócenie teerki do ruchu prowadzona jest zbiórka funduszy, którą można wesprzeć na portalu zrzutka.pl

Author: Konrad Czapracki