Parowóz TKh 05353, który DB Cargo Polska użycza Klubowi Sympatyków Kolei we Wrocławiu po ponad dwuletniej przerwie powrócił do żywych!
Ferrumka opuściła zakłady w Chrzanowie w 1953 roku. Przez wiele lat związana była z Hutą Florian w Świętochłowicach. Po wycofaniu z eksploatacji w drugiej połowie lat 90′ TKh 05353 odstawiona była w Przezchlebiu do 2007 roku. Następnie trafiła do zakładów w Dzierżnie, gdzie latem 2008 po raz pierwszy w nowym wieku odbyły się jej samodzielne jazdy. Od 2015 roku DB Cargo Polska (wówczas DB Schenker) użyczyło parowóz KSK Wrocław, u których pozostaje do dziś. Zgodnie z harmonogramem napraw w czerwcu 2020 Ferrumka musiała zostać wygaszona. Dzięki dobrej woli właściciela parowozu oraz sprawnych działań wolontariuszy KSK przeprowadzono naprawę P4 podzieloną na dwie części. Kocioł trafił do czeskich zakładów SEA Kolin, a podwozie zregenerowano siłami własnymi KSK na terenie lokomotywowni Wrocław Główny. 02 grudnia 2022 odbyły się jazdy próbne TKh 05353, po których lokomotywa otrzymała dopuszczenie do eksploatacji.
TKh 05353 obecnie jest jedynym czynnym parowozem normalnotorowym w Polsce. Na początku listopada wyłączona z eksploatacji została wolsztyńska Ol49-69. Niecały miesiąc później ze względu na termin rewizji została wygaszona Ty2-911 ze skansenu w Chabówce. Można zatem stwierdzić, że to nie dni lecz godziny decydowały o tym, że po raz pierwszy w historii kolejnictwa w Polsce niemielibyśmy czynnego parowozu…
Jednocześnie zachęcamy do wspierania działań KSK Wrocław przez serwis Patronite.
Najnowsze komentarze