Spółka POLREGIO ogłosiła wstępne konsultacje rynkowe na wykonanie naprawy w zakresie P4 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN71 i EN57, do których należy jednostka EN71-001. Zamówienie zakłada pozostawienie wnętrza EN71-001 w dotychczasowym stanie (klasyczne miękkie „dermowe” siedzenia) oraz przywrócenie kolorystyki historycznej z okresu produkcji jednostek serii EN71.
Historia EN71-001
Wyprodukowany w II połowie lat 70. ub. wieku pojazd jest najstarszym przedstawicielem jednostek serii EN71. Pojazdy te powstały oryginalnie w liczbie 20 sztuk we Wrocławskim Pafawagu i w całości trafiły do obsługi trasy Kraków – Zakopane – Kraków. Licząca ponad 45 lat jednostka EN71-001 rozpoczęła swą służbę 15 czerwca 1976 roku w lokomotywowni Kraków Prokocim, skąd następnie po miesiącu (19 lipca 1976 roku) trafiła do lokomotywowni Sucha Beskidzka. Tam też została skierowana do obsługi zelektryfikowanej już wówczas trasy Kraków – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane.
To właśnie z myślą o obsłudze tej relacji wyprodukowane zostały jednostki serii EN71, których podstawową różnicą względem budowanych od 1961 roku pojazdów serii EN57 było wyposażenie ich w dwa wagony silnikowe, umożliwiające uzyskanie odpowiednich parametrów trakcyjnych do pracy na liniach górskich. Inną cechą charakterystyczną obecną wyłącznie w jednostkach serii EN71 była obecność specjalnie zamontowanych stojaków do nart (znajdujących się do dziś we wnętrzach czynnych EN71), ułatwiających turystom podróżowanie ze sprzętami do sportów zimowych.
EN71-001 po naprawie 1P4/4
Ostatnią naprawę okresową (1P4/4) jednostka przeszła we wrześniu 2016 roku w ówczesnym zakładzie PR Idzikowice (ob. ZNT Kruszewiec) i powróciła do służby w Małopolskim Oddziale spółki Przewozy Regionalnej. Wówczas też dokonano dosyć istotnych zmian w wyglądzie pojazdu polegających na usunięciu barierek i stopni z czół jednostki, a także wymianie małych „połówkowych” zgarniaczy czołowych na jednolite zgarniacze dużego rozmiaru. Zmieniono również malowanie pojazdu na przejściowe granatowo-pomarańczowo-czerwone.
Wygląd pojazdu w pierwotnej oraz późniejszej wersji malowania prezentują poniższe fotografie autorstwa użytkowników Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych.
Przejazdy specjalne „ZROBOTYZOWANYCH” z 2021 i 2022 roku
Wartym odnotowania jest fakt, iż w 2021 i 2022 roku odbyły się dwa przejazdy pożegnalne związane z tym pojazdem, które zostały zorganizowane przez grupę hobbystów „Zrobotyzowani”, specjalizujących się w organizacji znakomitych wydarzeń kolejowych. Pierwszy przejazd odbył się 21 sierpnia 2021 roku na trasie Trzebinia – Trzebinia Siersza – Trzebinia, zaś drugi 22 maja 2022 roku na trasie Sucha Beskidzka – Żywiec – Sucha Beskidzka.
Obecne losy EN71-001
Od końca czerwca b.r. do chwili obecnej jednostka EN71-001 (po wygaśnięciu ważności świadectwa sprawności technicznej) pozostaje wyłączona z eksploatacji i znajduje się na bocznych torach stacji w Suchej Beskidzkiej, oczekując na przeprowadzenie następnej (1P4/5) naprawy P4.
Najnowsze komentarze