EN71-001 odzyska fabryczne malowanie!

Spółka POLREGIO ogłosiła wstępne konsultacje rynkowe na wykonanie naprawy w zakresie P4 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN71 i EN57, do których należy jednostka EN71-001. Zamówienie zakłada pozostawienie wnętrza EN71-001 w dotychczasowym stanie (klasyczne miękkie „dermowe” siedzenia) oraz przywrócenie kolorystyki historycznej z okresu produkcji jednostek serii EN71.

Zapisy przedmiotu zamówienia dotyczące EN71-001, źródło: polregio.eb2b.com.pl

Historia EN71-001

Wyprodukowany w II połowie lat 70. ub. wieku pojazd jest najstarszym przedstawicielem jednostek serii EN71. Pojazdy te powstały oryginalnie w liczbie 20 sztuk we Wrocławskim Pafawagu i w całości trafiły do obsługi trasy Kraków – Zakopane – Kraków. Licząca ponad 45 lat jednostka EN71-001 rozpoczęła swą służbę 15 czerwca 1976 roku w lokomotywowni Kraków Prokocim, skąd następnie po miesiącu (19 lipca 1976 roku) trafiła do lokomotywowni Sucha Beskidzka. Tam też została skierowana do obsługi zelektryfikowanej już wówczas trasy Kraków – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane.

EN71-001 sfotografowana na stacji w Suchej Beskidzkiej w towarzystwie lokomotywy spalinowej SM42-516 oraz jednostki elektrycznej EN57-864, 9 sierpnia 2001 rok, fot. Paweł Terczyński

To właśnie z myślą o obsłudze tej relacji wyprodukowane zostały jednostki serii EN71, których podstawową różnicą względem budowanych od 1961 roku pojazdów serii EN57 było wyposażenie ich w dwa wagony silnikowe, umożliwiające uzyskanie odpowiednich parametrów trakcyjnych do pracy na liniach górskich. Inną cechą charakterystyczną obecną wyłącznie w jednostkach serii EN71 była obecność specjalnie zamontowanych stojaków do nart (znajdujących się do dziś we wnętrzach czynnych EN71), ułatwiających turystom podróżowanie ze sprzętami do sportów zimowych.

Oryginalne wnętrze jednostki elektrycznej serii EN71 z widocznymi stojakami do przewozu nart ujęte na zdjęciu prospektowym z końca lat 70. ub. wieku (błędnie podpisane jako wagon 120A), źródło: ze zbiorów Pawła Terczyńskiego
Jednostka EN71-010 w schemacie malowania „żółto-granatowe” z lat 70. i 80. ub. wieku, fot. Paweł Terczyński, 31 marca 1986 r.

EN71-001 po naprawie 1P4/4

Ostatnią naprawę okresową (1P4/4) jednostka przeszła we wrześniu 2016 roku w ówczesnym zakładzie PR Idzikowice (ob. ZNT Kruszewiec) i powróciła do służby w Małopolskim Oddziale spółki Przewozy Regionalnej. Wówczas też dokonano dosyć istotnych zmian w wyglądzie pojazdu polegających na usunięciu barierek i stopni z czół jednostki, a także wymianie małych „połówkowych” zgarniaczy czołowych na jednolite zgarniacze dużego rozmiaru. Zmieniono również malowanie pojazdu na przejściowe granatowo-pomarańczowo-czerwone.

EN71-001 w szaro-czerwonych barwach Przewozów Regionalnych oczekująca na rozpoczęcie naprawy P4 w Idzikowicach, 7 lipca 2016 roku, fot. @Rogonon, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Wygląd pojazdu w pierwotnej oraz późniejszej wersji malowania prezentują poniższe fotografie autorstwa użytkowników Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych.

Przejazdy specjalne „ZROBOTYZOWANYCH” z 2021 i 2022 roku

Wartym odnotowania jest fakt, iż w 2021 i 2022 roku odbyły się dwa przejazdy pożegnalne związane z tym pojazdem, które zostały zorganizowane przez grupę hobbystów „Zrobotyzowani”, specjalizujących się w organizacji znakomitych wydarzeń kolejowych. Pierwszy przejazd odbył się 21 sierpnia 2021 roku na trasie Trzebinia – Trzebinia Siersza – Trzebinia, zaś drugi 22 maja 2022 roku na trasie Sucha Beskidzka – Żywiec – Sucha Beskidzka.

EN71-001 podczas przejazdu pożegnalnego na linii do Trzebinii Sierszy, 21 sierpnia 2021 roku. fot. Tomasz Matusiak, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Obecne losy EN71-001

Od końca czerwca b.r. do chwili obecnej jednostka EN71-001 (po wygaśnięciu ważności świadectwa sprawności technicznej) pozostaje wyłączona z eksploatacji i znajduje się na bocznych torach stacji w Suchej Beskidzkiej, oczekując na przeprowadzenie następnej (1P4/5) naprawy P4.

EN71-001 odstawiona na torach bocznych stacji Sucha Beskidzka, 24 lipca 2022 r. fot. @Semafor376, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Author: Kamil Sikora