Koniec eksploatacji klasycznych ET41

W ostatnich dniach po ponad 44 latach od rozpoczęcia eksploatacji na PKP odstawiona została lokomotywa ET41-008. Oczekujący w chwili obecnej na wykonanie naprawy głównej (P5) pojazd był ostatnim egzemplarzem serii ET41 pracującym w klasycznej wersji tj. nie został poddany naprawie P5 z elementami modernizacji wzorem ponad 50 innych maszyn tej serii.

ET41-008 na terenie lokomotywowni Jaworzno Szczakowa, 22 stycznia 2022 roku, fot. Kamil Sikora, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Koniec eksploatacji maszyny po 44 latach służby

Ostatnimi planowymi pociągami obsłużonymi przez pojazd przed wyłączeniem z eksploatacji pociągi nr 444274/5 Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Mysłowice KWK Wesoła (relacja handlowa Połaniec – Mysłowice KWK Wesoła) i 444066/7 Lędziny KWK Ziemowit – Chorzów Stary, skąd 29 marca 2022 roku pojazd zjechał luzem o własnych siłach do Tarnowskich Gór w planie pociągu numer 445253/4.

ET41-008 z pociągiem towarowym na stacji Kielce Herbskie, 25 marca 2022 r., fot. Jakub Andrasz
ET41-008 podczas prowadzenia pociągu nr 444274/5 rel. Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Mysłowice KWK Wesoła, relacja handlowa Połaniec – Mysłowice KWK Wesoła, 27 marca 2022 roku, fot. Patryk Orzeł

Historia przydziałów pojazdu

Wyprodukowana pod koniec stycznia 1978 roku w Poznaniu lokomotywa o numerze fabrycznym 203E-008 została przydzielona do lokomotywowni w Gliwicach 10 lutego 1978 roku, gdzie kontynuowała pracę przez następne ponad 7 lat. Zmiana przydziału na najdłużej trwający w historii tej maszyny nastąpiła w połowie czerwca 1985 roku, kiedy to pojazd przeniesiono do lokomotywowni w Łazach, z którą był związany do końca stycznia 2009 roku.

ET41-008 „pod banderą” Zakładu Taboru w Łazach podczas prowadzenia pociągu towarowego przez stację Brzeszcze Jawiszowice, 12 kwietnia 2003 roku, fot. Leszek Matula

Następnie od 26 stycznia 2009 roku pojazd został przeniesiony w struktury ówczesnego Górnośląskiego Zakładu Spółki PKP Cargo w Rybniku, aby z początkiem 2011 roku znaleźć się na ewidencji Śląskiego Zakładu Spółki PKP Cargo w Tarnowskich Górach.

ET41-008 na stacji Lublin Tatary, 9 lutego 2014 roku, fot. Kamil Sikora, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

ET41-008 podczas przeglądu na terenie macierzystej lokomotywowni w Tarnowskich Górach, 26 maja 2014 roku, fot. @Czapajew, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych
ET41-008 na czele składu ładownych węglarek na szlaku Zduńska Wola Karsznice – Dionizów, Marzenin, 28 września 2021 roku, fot. Piotr Łężak, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Historia napraw okresowych pojazdu

Podczas trwającej ponad 44 lata służby lokomotywa ET41-008 przeszła łącznie 6 napraw okresowych (5 rewizyjnych i 1 średnią), osiągając łączny przebieg 2 587 637 km. Szczegółowa historia napraw pojazdu przedstawia się następująco:

  • R1- 29.01.1982 r., ZNLE Gliwice
  • S1- 30.12.1985 r., ZNLE Gliwice
  • R2- 29.09.1990 r., ZNTK Oleśnica
  • R4- 20.12.1995 r., ZNTK Oleśnica
  • R5- 06.12.2004 r., ZNTKiM Gdańsk
  • P4 (6)- 30.09.2015., PKP CARGOTABOR ZNT Ostrów Wlkp.

Wyłączenia innych lokomotyw serii ET41

Lokomotywa ET41-008 odstawiona z końcem marca 2022 roku była jednym z kilku pojazdów tej serii wyłączonych od początku 2022 roku z eksploatacji w oczekiwaniu na wykonanie naprawy P5. Pozostałymi pojazdami były następujące lokomotywy:

  • ET41-067 – 14 stycznia 2022 roku;
  • ET41-199 – 25 stycznia 2022 roku;
  • ET41-163 – 28 stycznia 2022 roku;
  • ET41-133 – 7 marca 2022 roku.
Skarżyska lokomotywa ET41-133 w ostatnich tygodniach służby podczas prowadzenia pociągu towarowego, Bytom, 16 lutego 2022 r., fot. @SzymonMK, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

W momencie publikacji niniejszego artykułu (4 kwietnia 2022 roku) ilostan pojazdów serii ET41 przedstawia się następująco:

  • Czynnych: 52 szt.
  • Oczekujących napraw P5: 66 szt.
  • Oczekujących skreślenia: 28 szt.

Przyszłość serii ET41

W chwili obecnej po naprawach P5 (głównych) wykonanych w latach 2016-2020 w Zakładzie Napraw Taboru w Ostrowie Wielkopolskim czynne pozostają jedynie 52 sztuki lokomotyw serii ET41. Są to numery: 001, 002, 005, 006, 010, 022, 027, 031, 037, 041, 058, 061, 077, 084, 086, 087, 089, 096, 100, 102, 103, 105, 108, 117, 121, 123, 128, 131, 132, 136, 137, 138, 146, 148, 150, 151, 153, 160, 168, 169, 170, 181, 182, 186, 188, 190, 191, 192, 193, 194, 197 i 198

Kontynuacja napraw P5 lokomotyw serii ET41 została zarzucona z końcem 2020 roku i na ten moment nie ma jasnych sygnałów wskazujących na wznowienie procesu naprawczego wobec licznej grupy pojazdów oczekujących na wykonanie tych napraw.

Szczegółowy dotyczące życiorysów wszystkich pojazdów serii ET41 znajdują się w bazie Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych.

Dziękujemy serdecznie autorom zdjęć (Jakub Andrasz, Piotr Łężak, Leszek Matula, Patryk Orzeł) za udostępnienie zdjęć lokomotywy ET41-008 na cele powyższego artykułu, a także p. Pawłowi Terczyńskiemu za udostępnienie historii napraw i przydziałów lokomotywy.

Author: Kamil Sikora