W ostatnich dniach rozpoczęła się fizyczna likwidacja lokomotyw EU07-123 [Pafawag 4E-123/1970] i EU07-151 [Pafawag 4E-151/1971] należących do PKP Cargo S.A. 18 sierpnia 2020 roku wskutek decyzji zarządu Spółki elektrowozy te wraz z kilkoma innymi o numerach 004, 118 i 130 zostały skreślone z ewidencji i przeznaczony do sprzedaży jako wrak z wymogiem złomowania. Postępowanie przetargowe w tej sprawie zostało ogłoszone z początkiem czerwca b.r., o czym informowaliśmy w osobnym artykule https://news.forumkolejowe.pl/2021/07/09/pkp-cargo-sprzedaje-ponad-400-lokomotyw/
Historia EU07-123
Liczący ponad pół wieku pojazd przez większość swej służby (ponad 35 lat) spędził na południu kraju, rozpoczynając służbę 26 września 1970 roku w lokomotywowni Gliwice i służąc na terenie Śląskiej DOKP, a następnie po przemianach własnościowych w Zakładzie Taboru w Katowicach.
Zmiana przydziału lokomotywy nastąpiła na początku 2008 roku, kiedy to po kilkuletnim okresie oczekiwania na wykonanie naprawy rewizyjnej (1R6) maszyna została przeniesiona do Krakowa, gdzie rozpoczęto prace naprawcze.
W związku ze znacznym zakresem prac koniecznych do wykonania przy pudle lokomotywy (poprzednia naprawa – 1R5, odbyła się grudniu 1999 roku w Oleśnicy) przedłużeniu uległ czas pobytu pojazdu w Zakładzie Taboru w Krakowie wykonującym czynności naprawcze. W międzyczasie właściciel lokomotywy (PKP Cargo S.A.) rozpoczął stosowanie nowego standardu wyglądu pojazdów z przewagą koloru niebieskiego, co przesądziło o zdjęciu metalowych listew ozdobnych i oznaczeń z pudła lokomotywy i ubarwienie pojazdu w nowy schemat malowania.
Po naprawie rewizyjnej 1R6 zakończonej 30 grudnia 2008 roku w Krakowie pojazd służył w barwach przewoźnika 6 lat do końca 2014 roku, obsługując początkowo pociągi pasażerskie PKP Przewozów Regionalnych i PKP Intercity oraz w późniejszym czasie pociągi towarowe PKP Cargo. W swej historii elektrowóz przeszedł łącznie 17 napraw okresowych, z których 11 stanowiły naprawy rewizyjne, 5 naprawy średnie i 1 naprawa główna.
Pełna historia lokomotywy dostępna jest w naszej bazie pod adresem https://bit.ly/2YFACrK
Warto dodać, iż kilka lat temu pojazd ten w wersji wyglądu po naprawie głównej G1 ukończonej 31 grudnia 1986 w ZNLE Gliwice posłużył firmie PIKO jako wzór modelu lokomotywy serii EU07 w kolorach typowych dla epoki IV historii kolejnictwa, przypadającej na okres PRL.
Historia EU07-151
Lokomotywa ta rozpoczęła swą służbę 22 marca 1971 roku w lokomotywowni Poznań Franowo, skąd następnie po dwóch latach (8 września 1973) została przeniesiona do lokomotywowni w Ostrowie Wielkopolskim, aby po pewnym czasie powrócić do Poznania.
Po relokacji taboru dokonanej maju 2008 roku pojazd pozostał w strukturach spółki PKP Cargo, nie zmieniając miejsca stacjonowania. Ostatnią naprawą przebytą przez lokomotywę była naprawa rewizyjna 1R6 zakończona 1 czerwca 2010 w PKP CargoTabor Ostrów Wielkopolski.
Służba lokomotywy w Poznaniu trwała aż do ostatnich dni jej pracy, które przypadły na koniec maja 2016 roku, kiedy to z końcem tego miesiąca wygasło dopuszczenie pojazdu do eksploatacji. W swej historii lokomotywa przeszła 17 napraw okresowych, z których 12 stanowiły naprawy rewizyjne, 4 średnie i 1 główna.
Pełna historia lokomotywy dostępna jest pod adresem: https://bit.ly/3AriFtL
W najbliższym czasie w Poznaniu dokonana zostanie kasacja lokomotywy EU07-118 [Pafawag 4E-118/1970] wyłączonej z eksploatacji od połowy 2013 roku.
Najnowsze komentarze