Kasacja „siódemek” PKP Cargo w Poznaniu Franowie

W ostatnich dniach rozpoczęła się fizyczna likwidacja lokomotyw EU07-123 [Pafawag 4E-123/1970] i EU07-151 [Pafawag 4E-151/1971] należących do PKP Cargo S.A. 18 sierpnia 2020 roku wskutek decyzji zarządu Spółki elektrowozy te wraz z kilkoma innymi o numerach 004, 118 i 130 zostały skreślone z ewidencji i przeznaczony do sprzedaży jako wrak z wymogiem złomowania. Postępowanie przetargowe w tej sprawie zostało ogłoszone z początkiem czerwca b.r., o czym informowaliśmy w osobnym artykule https://news.forumkolejowe.pl/2021/07/09/pkp-cargo-sprzedaje-ponad-400-lokomotyw/

Historia EU07-123

Liczący ponad pół wieku pojazd przez większość swej służby (ponad 35 lat) spędził na południu kraju, rozpoczynając służbę 26 września 1970 roku w lokomotywowni Gliwice i służąc na terenie Śląskiej DOKP, a następnie po przemianach własnościowych w Zakładzie Taboru w Katowicach.

EU07-123 w służbie Zakładu Taboru w Katowicach oczekuje na pociąg zwrotny do Katowic, Gdynia Grabówek, 2 lutego 2002 r. fot. Jarosław „Chester” Stawarz

Zmiana przydziału lokomotywy nastąpiła na początku 2008 roku, kiedy to po kilkuletnim okresie oczekiwania na wykonanie naprawy rewizyjnej (1R6) maszyna została przeniesiona do Krakowa, gdzie rozpoczęto prace naprawcze.

EU07-123 podczas ostatniej naprawy w swojej historii przeprowadzanej w lokomotywowni Kraków Prokocim, 15 czerwca 2008 r., fot. Adrian Podleski

W związku ze znacznym zakresem prac koniecznych do wykonania przy pudle lokomotywy (poprzednia naprawa – 1R5, odbyła się grudniu 1999 roku w Oleśnicy) przedłużeniu uległ czas pobytu pojazdu w Zakładzie Taboru w Krakowie wykonującym czynności naprawcze. W międzyczasie właściciel lokomotywy (PKP Cargo S.A.) rozpoczął stosowanie nowego standardu wyglądu pojazdów z przewagą koloru niebieskiego, co przesądziło o zdjęciu metalowych listew ozdobnych i oznaczeń z pudła lokomotywy i ubarwienie pojazdu w nowy schemat malowania.

EU07-123 kilka tygodni po zakończeniu naprawy rewizyjnej 1R6. Była to druga lokomotywa serii EU07 (po EU07-172), która otrzymała firmowe barwy PKP Cargo S.A. Łazy, 24 lutego 2009 r., fot. Adrian Podleski

Po naprawie rewizyjnej 1R6 zakończonej 30 grudnia 2008 roku w Krakowie pojazd służył w barwach przewoźnika 6 lat do końca 2014 roku, obsługując początkowo pociągi pasażerskie PKP Przewozów Regionalnych i PKP Intercity oraz w późniejszym czasie pociągi towarowe PKP Cargo. W swej historii elektrowóz przeszedł łącznie 17 napraw okresowych, z których 11 stanowiły naprawy rewizyjne, 5 naprawy średnie i 1 naprawa główna.

Pełna historia lokomotywy dostępna jest w naszej bazie pod adresem https://bit.ly/2YFACrK

EU07-123 oczekująca na wykonanie naprawy P5 na terenie lokomotywowni Poznań Franowo, 7 sierpnia 2018 r., fot. Piotr Antos

Warto dodać, iż kilka lat temu pojazd ten w wersji wyglądu po naprawie głównej G1 ukończonej 31 grudnia 1986 w ZNLE Gliwice posłużył firmie PIKO jako wzór modelu lokomotywy serii EU07 w kolorach typowych dla epoki IV historii kolejnictwa, przypadającej na okres PRL.

Model i oryginalna lokomotywa uchwycone przez p. Pawła Komorka, dziękujemy za zgodę na publikację zdjęcia.

Historia EU07-151

EU07-151 złomowana w Poznaniu Franowie, 6 października 2021 r.

Lokomotywa ta rozpoczęła swą służbę 22 marca 1971 roku w lokomotywowni Poznań Franowo, skąd następnie po dwóch latach (8 września 1973) została przeniesiona do lokomotywowni w Ostrowie Wielkopolskim, aby po pewnym czasie powrócić do Poznania.

EU07-151 w obsłudze pociągu osobowego z Leszna do Poznania, 2 maja 2000 r., fot. Jarosław „Chester” Stawarz

Po relokacji taboru dokonanej maju 2008 roku pojazd pozostał w strukturach spółki PKP Cargo, nie zmieniając miejsca stacjonowania. Ostatnią naprawą przebytą przez lokomotywę była naprawa rewizyjna 1R6 zakończona 1 czerwca 2010 w PKP CargoTabor Ostrów Wielkopolski.

EU07-151 w służbie PKP Cargo S.A. przy obsłudze pociągu intermodalnego, Toruń Wschodni, 25 lutego 2012 r., fot. Paweł Telega

Służba lokomotywy w Poznaniu trwała aż do ostatnich dni jej pracy, które przypadły na koniec maja 2016 roku, kiedy to z końcem tego miesiąca wygasło dopuszczenie pojazdu do eksploatacji. W swej historii lokomotywa przeszła 17 napraw okresowych, z których 12 stanowiły naprawy rewizyjne, 4 średnie i 1 główna.

Pełna historia lokomotywy dostępna jest pod adresem: https://bit.ly/3AriFtL

EU07-151 oczekująca na skreślenie z ewidencji PKP Cargo S.A. nieopodal lokomotywowni Poznań Franowo, 23 listopada 2019 r., fot. Łukasz Piotrowski

W najbliższym czasie w Poznaniu dokonana zostanie kasacja lokomotywy EU07-118 [Pafawag 4E-118/1970] wyłączonej z eksploatacji od połowy 2013 roku.

EU07-118 oczekująca na rozpoczęcie fizycznej likwidacji. Poznań Franowo, 10 października 2021 r., fot. Adam Kaj.

Author: Kamil Sikora