PKP CARGO sprzedaje ponad 400 lokomotyw!

Przed niespełna miesiącem spółka PKP Cargo S.A. ogłosiła przetarg na sprzedaż w formie licytacji ponad 400 lokomotyw spalinowych i elektrycznych wyłączonych z eksploatacji i oczekujących na wykonanie naprawy okresowych lub fizyczną likwidację. Ogłoszenie dotyczy wolnej sprzedaży (bez obowiązku kasacji) 234 sztuk lokomotyw oraz sprzedaży w formie wraków (z koniecznością dokonania złomowania pojazdu) 207 lokomotyw. Łącznie do zbycia przeznaczono 441 pojazdów.

Lokomotywy serii SM42 o numerach 766, 238 i 491 oczekujące na sprzedaż lub fizyczną likwidację na terenie stacji w Żurawicy, 7 lipca 2021 r., Fot. Marjanek313, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Na sprzedaż wystawione zostały następujące egzemplarze lokomotyw:

Seria SM03 – [4 szt.]: 047 064 076 150

Seria SM30 – [6 szt.]: 097 118 197 248 253 288

Seria SM31 – [38 szt.]: 010 032 036 045 047 049 050 052 054 059 070 073 091 093 096 102 104 107 113 116 120 126 127 130 133 134 136 137 138 139 144 149 155 158 160 162 166 167

Seria SM42 – [168 szt.]: 028 149 202 212 259 277 288 319 320 321 335 363 381 384 385 392 399 404 431 436 451 452 459 461 471 473 483 510 511 516 521 522 526 535 536 537 540 541 545 549 557 567 568 571 582 587 594 597 598 601 605 608 609 610 613 615 624 625 626 629 634 637 641 648 658 661 662 666 668 670 678 683 684 685 689 693 694 696 697 703 707 709 710 711 713 714 715 733 736 739 740 752 759 764 766 768 773 775 777 780 785 787 800 809 811 818 823 825 826 830 831 837 838 841 842 846 847 848 849 852 876 880 882 885 887 895 906 907 909 917 918 930 932 937 938 939 944 948 957 959 968 985 989 991 993 1006 1010 1013 1015 1021 1022 1030 1035 1062 1063 1066 1070 1071 1072 1074 1106 1107 1108 1115 1117 1118 1145 1155

Seria SU46 [18 szt.]: 004 007 008 012 013 015 017 022 023 024 025 026 033 037 043 046 047 048

Lokomotywa SM42-780 w stanie pełnej kompletności oczekująca na wykonanie naprawy P4 na terenie lokomotywowni Warszawa Odolany, 22 sierpnia 2020 r., Fot. Piotr Antos, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Lokomotywy przeznaczone na sprzedaż w tym trybie znajdują się w różnym stanie technicznym, a w wielu przypadkach możliwe będzie przywrócenie ich do eksploatacji po dokonaniu odpowiednich napraw lub modernizacji. Co ciekawe na sprzedaż wystawiona została również lokomotywa SU46-047 wyłączona z eksploatacji z początkiem kwietnia b.r. posiadająca barwy historyczne z końca lat 90. ubiegłego stulecia.

Lokomotywa SU46-047 w barwach historycznych z lat 90. XX w. odstawiona na terenie stacji w Olsztynie, 14 grudnia 2020 r., Fot. Wojciech Skibiński, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Na sprzedaż wystawione zostały wszystkie wyłączone i oczekujące na wykonanie napraw P4 lub P5 lokomotywy serii SM31 oraz SU46. Pojazdy z pierwszej z tych serii znajdują się często w stanie pełnej kompletności pozwalającym na przywrócenie do służby. Oznacza to, iż spółka PKP CARGO S.A. planuje całkowite wycofanie i likwidację lokomotyw spalinowych serii SM31 i SU46 analogicznie do wycofanych w ostatnich latach maszyn serii ST43.

Lokomotywy serii SM31 oczekujące na wykonanie napraw P4 nieopodal lokomotywowni Jaworzno Szczakowa, 8 grudnia 2019 r., Fot. Mariusz Kozłowski, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Inny los musi spotkać drugą grupę lokomotyw (207 sztuk) wystawionych na sprzedaż w formie wraków. W tym przypadku kupujący zobowiązany jest do dokonania fizycznego złomowanie pojazdów w obecności komisji złożonej z przedstawicieli PKP Cargo S.A.. Największą część tej grupy pojazdów stanowią lokomotywy serii ET22 w liczbie ponad 110 egzemplarzy.

Wrak lokomotywy EU07-004 oczekujący fizycznej likwidacji na terenie lokomotywowni w Bydgoszczy Wschodzie, 4 lipca 2020 r., Fot. Aleksander Hałas, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Na sprzedaż w ten sposób zostały wystawione następujące wraki pojazdów:

Seria SM03 – [1 szt.]: 100

Seria EU07 – [5 szt.]: 004 118 123 130 151

Seria ET22 – [115 szt.]: 093 153 181 193 210 248 259 261 265 269 281 293 303 309 317 327 330 342 377 378 386 387 388 392 393 394 397 404 406 415 417 418 422 423 426 429 433 436 443 445 451 452 457 500 501 505 507 508 512 521 524 527 537 543 544 547 555 559 560 570 571 574 576 579 583 585 587 590 591 594 595 605 608 611 617 623 625 627 631 635 640 643 685 687 689 691 696 704 723 724 732 742 743 751 754 760 775 781 789 796 808 814 818 826 832 837 843 855 856 860 920 981 983 992 1028

Seria SM30 – [4 szt.]: 092 159 174 209

Seria SM31 – [5 szt.]: 005 123 156 157 165

Seria ET41 – [2 szt.]: 012 182A

Seria SM42 – [40 szt.]: 036 042 053 073 085 093 126 177 191 216 218 224 242 265 296 331 337 356 366 391 406 418 455 477 487 491 503 525 531 532 591 630 650 652 656 708 738 789 797 860

Seria ST43 – [25 szt.]: 05 19 68 72 77 97 135 137 140 160 193 221 224 231 247 248 253 264 314 316 328 356 375 392 400

Seria ST44 – [1 szt.]: 932

Seria SU45 – [7 szt.]: 036 143 145 220 230 245 246

Seria SU46 – [1 szt.]: 053

Seria SM48 – [1 szt.]: 067

Wrak lokomotywy ET22-524 oczekujący na wykonanie fizycznej likwidacji na terenie lokomotywowni Bydgoszcz Wschód, 24 lipca 2020 r., Fot. Aleksander Hałas, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upłynął dn. 9 lipca 2021 roku.

[Wykorzystywanie treści zawartych w artykule możliwe jest jedynie po zamieszczeniu informacji na temat źródła]

Author: Kamil Sikora

2 thoughts on “PKP CARGO sprzedaje ponad 400 lokomotyw!

  1. Nie wierzę się co wyprawia ta spółka!!! Parę 31′ oraz wszystkie SU46′ i problem spalinowej dziury taborowej PKP Intercity mamy rozwiązany.
    W normalnym kraju powinno to zostać przekazane w ramach grupy 😉 Chory kraj!!!!

    1. Ty chyba masz coś z głową … , albo nie masz pojęcia o taborze

Comments are closed.