EU07-141 [Ecco Rail] ponownie w służbie po naprawie P4

Przed kilkoma dniami (30 czerwca 2021) w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku (ZNTKiM) zakończona została naprawa okresowa na 4 poziomie utrzymania lokomotywy elektrycznej EU07-141 należącej do przewoźnika Ecco Rail. Pojazd zyskał aktualne barwy firmowe właściciela, a także udogodnienia w postaci klimatyzacji kabin maszynisty.

Powrót do ruchu po naprawie P4

Elektrowóz powrócił do służby po ponad roku przerwy spowodowanym wygaśnięciem ważności świadectwa sprawności technicznej pod koniec marca 2020 roku. Przez większość tego czasu maszyna oczekiwała na wykonanie niezbędnej naprawy, stojąc nieopodal lokomotywowni Ecco Rail w Zbąszynku. Warto dodać, iż miesiąc wcześniej po naprawie P4 (31.05.2021) w firmie ZNTKiM Gdańsk do służby powróciła lokomotywa EU07-145 również w firmowych barwach Ecco Rail.

Historia lokomotywy EU07-141

Ponad półwieczny pojazd rozpoczął swą służbę 4 lutego 1971 roku w lokomotywowni Kraków Prokocim. Przez następne 35 lat lokomotywa pracowała w Dębicy, Tarnowie, Żurawicy i ponownie Krakowie, prowadząc głównie pociągi pasażerskie.

W drugiej połowie 2007 roku pojazd zmienił miejsce stacjonowania, wchodząc na ewidencję Zakładu Taboru w Poznaniu, gdzie przeszedł naprawę rewizyjną 1R5 (30.11.2007) i powrócił do ruchu po kilku latach wyłączenia.

W toku zmian organizacyjnych dokonywanych w maju 2008 roku lokomotywa przeszła na stan spółki PKP Intercity, zmieniając przydział na Zachodni, Północny a następnie Centralny zakład tego przewoźnika. W strukturach tej ostatniej jednostki maszyna pracowała do początku 2011 roku, kiedy to została wyłączona z eksploatacji w związku z osiągnięciem przebiegu granicznego do następnej naprawy okresowej, którą okazała się być naprawa P5 (głównej) określonego na 3 miliony kilometrów.

Zmiana właściciela

W związku z brakiem planów wykonywania napraw P5 lokomotyw serii EU/EP07 reprezentujących straszy typ konstrukcyjny 4E pojazd EU07-141 został wystawiony przez właściciela ma sprzedaż w trybie licytacji elektronicznej pod koniec 2012 roku i następnie w połowie 2013 roku. We wrześniu 2013 roku lokomotywa została zakupiona przez spółkę LOZYW powiązaną z ZNTK Oleśnica a następnie sprzedana firmie PHU Lokomotiv wynajmującej ją przewoźnikowi Ecco Rail. Do czynnej służby po wykonaniu napraw P5 maszyna powróciła z końcem marca 2014 roku.

Author: Kamil Sikora