W ostatnich dniach po ponad 44 latach od rozpoczęcia eksploatacji na PKP odstawiona została lokomotywa ET41-008. Oczekujący w chwili obecnej na wykonanie naprawy głównej (P5) pojazd był ostatnim egzemplarzem serii ET41 pracującym w klasycznej wersji tj. nie został poddany naprawie P5 z elementami modernizacji wzorem ponad 50 innych maszyn tej serii.
Koniec eksploatacji maszyny po 44 latach służby
Ostatnimi planowymi pociągami obsłużonymi przez pojazd przed wyłączeniem z eksploatacji pociągi nr 444274/5 Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Mysłowice KWK Wesoła (relacja handlowa Połaniec – Mysłowice KWK Wesoła) i 444066/7 Lędziny KWK Ziemowit – Chorzów Stary, skąd 29 marca 2022 roku pojazd zjechał luzem o własnych siłach do Tarnowskich Gór w planie pociągu numer 445253/4.
Historia przydziałów pojazdu
Wyprodukowana pod koniec stycznia 1978 roku w Poznaniu lokomotywa o numerze fabrycznym 203E-008 została przydzielona do lokomotywowni w Gliwicach 10 lutego 1978 roku, gdzie kontynuowała pracę przez następne ponad 7 lat. Zmiana przydziału na najdłużej trwający w historii tej maszyny nastąpiła w połowie czerwca 1985 roku, kiedy to pojazd przeniesiono do lokomotywowni w Łazach, z którą był związany do końca stycznia 2009 roku.
Następnie od 26 stycznia 2009 roku pojazd został przeniesiony w struktury ówczesnego Górnośląskiego Zakładu Spółki PKP Cargo w Rybniku, aby z początkiem 2011 roku znaleźć się na ewidencji Śląskiego Zakładu Spółki PKP Cargo w Tarnowskich Górach.
Historia napraw okresowych pojazdu
Podczas trwającej ponad 44 lata służby lokomotywa ET41-008 przeszła łącznie 6 napraw okresowych (5 rewizyjnych i 1 średnią), osiągając łączny przebieg 2 587 637 km. Szczegółowa historia napraw pojazdu przedstawia się następująco:
- R1- 29.01.1982 r., ZNLE Gliwice
- S1- 30.12.1985 r., ZNLE Gliwice
- R2- 29.09.1990 r., ZNTK Oleśnica
- R4- 20.12.1995 r., ZNTK Oleśnica
- R5- 06.12.2004 r., ZNTKiM Gdańsk
- P4 (6)- 30.09.2015., PKP CARGOTABOR ZNT Ostrów Wlkp.
Wyłączenia innych lokomotyw serii ET41
Lokomotywa ET41-008 odstawiona z końcem marca 2022 roku była jednym z kilku pojazdów tej serii wyłączonych od początku 2022 roku z eksploatacji w oczekiwaniu na wykonanie naprawy P5. Pozostałymi pojazdami były następujące lokomotywy:
- ET41-067 – 14 stycznia 2022 roku;
- ET41-199 – 25 stycznia 2022 roku;
- ET41-163 – 28 stycznia 2022 roku;
- ET41-133 – 7 marca 2022 roku.
W momencie publikacji niniejszego artykułu (4 kwietnia 2022 roku) ilostan pojazdów serii ET41 przedstawia się następująco:
- Czynnych: 52 szt.
- Oczekujących napraw P5: 66 szt.
- Oczekujących skreślenia: 28 szt.
Przyszłość serii ET41
W chwili obecnej po naprawach P5 (głównych) wykonanych w latach 2016-2020 w Zakładzie Napraw Taboru w Ostrowie Wielkopolskim czynne pozostają jedynie 52 sztuki lokomotyw serii ET41. Są to numery: 001, 002, 005, 006, 010, 022, 027, 031, 037, 041, 058, 061, 077, 084, 086, 087, 089, 096, 100, 102, 103, 105, 108, 117, 121, 123, 128, 131, 132, 136, 137, 138, 146, 148, 150, 151, 153, 160, 168, 169, 170, 181, 182, 186, 188, 190, 191, 192, 193, 194, 197 i 198
Kontynuacja napraw P5 lokomotyw serii ET41 została zarzucona z końcem 2020 roku i na ten moment nie ma jasnych sygnałów wskazujących na wznowienie procesu naprawczego wobec licznej grupy pojazdów oczekujących na wykonanie tych napraw.
Szczegółowy dotyczące życiorysów wszystkich pojazdów serii ET41 znajdują się w bazie Ilostanu Pojazdów Trakcyjnych.
Dziękujemy serdecznie autorom zdjęć (Jakub Andrasz, Piotr Łężak, Leszek Matula, Patryk Orzeł) za udostępnienie zdjęć lokomotywy ET41-008 na cele powyższego artykułu, a także p. Pawłowi Terczyńskiemu za udostępnienie historii napraw i przydziałów lokomotywy.
Najnowsze komentarze