Pierwsza lokomotywa wodorowa wyruszyła z Gdyni na Hel

Podczas tragów Trako 2021, PESA Bydgoszcz zaprezentowała prototyp lokomotywy napędzanej wodorem. Dwa lata później ten sam prototyp przewozi pierwszych pasażerów z Gdyni do Helu.

Geneza pojazdu sięga roku 2019 , kiedy to PESA powołała zespół badawczy, który miał przygotować projekt nowej lokomotywy napędzanej za pomocą ogniw wodorowych. Co ciekawe zamiast zbudować pojazd od nowa zdecydowano się do tego celu zmodernizować lokomotywę serii SM42 (6D). Było to dobrym posunięciem, wykorzystując całą ostoję oraz elementy układu biegowego oszczędzono sporo pieniędzy. Zabrane w ten sposób doświadczenie pozwoli zbudować nową lokomotywę całkowicie od podstaw. Do modernizacji skierowano SM42-1129 pochodząca z PKP Cargo. Prototyp otrzymał oznaczenie 6Dn-001 i został zaprezentowany światu podczas targów Trako 2021. Uwagę zwraca nietuzinkowa bryła lokomotyw, wzbudzając uznanie wielu zwiedzających. Po targach rozpoczęto żmudny proces homologacji pojazdu. Próbne uruchomienie miało miejsce w sierpniu 2022, a następnie pojazd prezentowano na targach Innotrans 2022 w Berlinie. W grudniu 2022 na torze doświadczalnym w Żmigrodzie dokonano prezentacji tankowania wodoru, a 7 czerwca 2023 lokomotywa otrzymała dopuszczenie do ruchu.

fhgfhg
6Dn-001 podczas prezentowana podczas targów Trako 2021 (21.09.2021 Przemysław Szkatuła)
Kabina maszynisty lokomotywy 6Dn-001 (21.09.2021 Przemysław Szkatuła)

6Dn to lokomotywa przeznaczona do pracy manewrowej, bazująca na konstrukcji SM42 przejęła ograniczenia tej konstrukcji, jak na przykład prędkość maksymalna 90km/h. Dla tak nowoczesnego pojazdu z pewnością jest to sporym minusem. Pojazd napędzają cztery silniki asynchroniczne o łącznej mocy 720 kW, energia do zasilania silników pochodzi z dwóch ogniw wodorowych produkcji firmy Ballard. Jedno ogniwo generuje 85 kW, natomiast potrzebny do wytwarzania energii wodór przechowywany jest w 32 zbiornikach cylindrycznych rozlokowanych w obu maszynowniach. Pomimo rodowodu SM42, lokomotywa posiada szereg nowoczesnych rozwiązań. Zbudowano całkowicie nową kabinę maszynisty wyposażoną m.in. w kącik socjalny, oraz kamery ułatwiające prace maszynisty. Godnym uwagi rozwiązaniem jest innowacyjny system detekcji kolizji.

Prototypowa 6Dn-001 prowadzi pierwszy skład z pasażerami w relacji Gdynia Główna – Hel, na zdjęciu mija malownicze okolice Swarzewa (17.09.2023 Przemysław Szkatuła)
Wodorowa PESA zakończyła kurs na stacji Hel, po trzech godzinach skład powróci do Gdyni Głównej (17.09.2023 Przemysław Szkatuła)

17 września lokomotywa odbyła przejazd z dwoma wagonami na pokładzie których znajdowali się zaproszeni goście. Trasa przejazdu prowadziła z Gdyni do Helu oraz drogę powrotną. Warto dodać, że nie była to pierwsza wizyta 6Dn na tej trasie. Pierwszy przejazd testowy wraz z jednym wagonem miał miejsce w nocy 9.08.2023. Dziś jeszcze nie wiemy czy napędem przyszłości zostanie wodór, lecz na pewno wydarzenie to zapisze się na kartach historii. Pierwszy pojazd o innowacyjnym napędzie wodorowym pierwszy raz przewiózł pasażerów.

Author: przem710