Kasacja EU07-173

W dniu wczorajszym (11 sierpnia) na terenie lokomotywowni PKP Intercity w Krakowie Prokocimiu rozpoczęła się fizyczna likwidacja lokomotywy EU07-173. Pozostający nadal w klasycznym zielonym malowaniu 50 letni elektrowóz od ponad 6 lat (styczeń 2016 roku) pozostawał wyłączony z eksploatacji i oczekiwał na wykonanie naprawy głównej (P5).

Przez całą swą historię od 8 stycznia 1972 roku, kiedy to maszyna została przyjęta na stan PKP, do chwili obecnej elektrowóz stacjonował w lokomotywowni Kraków Prokocim, gdzie jest właśnie fizycznie kasowany.

EU07-173 w połowie lat 90. ub. wieku w obsłudze pociągu nocnego, Trzebinia, 14.11.1994 r., fot.  Phil Richards, licencja (CC BY-SA 2.0) źródło flickr.com

Warto dodać, iż w 2012 roku podczas naprawy P4 (1R6) lokomotywie pozostawiono zielone malowanie wraz z kompletem metalowych listew ozdobnych oraz żeliwnych oznaczeń, czyniąc go na ponad 3,5 roku jednym z „rarytasów” we flocie PKP IC.

EU07-173 niedługo po naprawie 1R6, 6 czerwca 2012 roku, fot. Paweł Telega, IPT

W ostatnich latach spółka PKP Intercity podejmowała próby sprzedaży pojazdu, wystawiając maszynę na licytację za kwotę 44 520,00 zł. Pojazd został zakupiony przez firmę zajmującą się złomowaniem pojazdów kolejowych, co poskutkowało rozpoczęciem jego kasacji. Część elementów lokomotywy takich jak opory rozruchowe zostanie jednak ponownie wykorzystana i posłuży prywatnym przewoźnikom towarowym.

EU07-173 wyłączona z eksploatacji i odstawiona w Krakowie Prokocimiu, 22 sierpnia 2016 r., fot. Kamil Sikora

Oprócz lokomotywy EU07-173 do kasacji zostały przeznaczone również EU07-177 i 230 zakupione przez firmę „Złomex” i przetransportowane na jej bocznicę w krakowskiej Nowej Hucie.

Pełna historia pojazdu jest dostępna w karcie lokomotywy w bazie Ilostanu.

Author: Kamil Sikora