7 producentów chętnych na dostawę 63 wielosystemowych elektrowozów dla PKP Intercity

PKP Intercity poinformowało, iż w postępowaniu na dostawę 63 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych, zgłosiło się siedmiu producentów – zarówno krajowych jak i zagranicznych.

Wielosystemowe 4XE-625 oraz EU44-007 w służbie PKP Intercity, na czele pociągu EC/EIC „Sprewa” z Warszawy Wschodniej do Berlina Hauptbahnhof, Ruda, 26.06.2020 r., fot. Piotr Antos, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu złożyli:

  1. NEWAG S.A.
  2. Patentes Talgo SL.
  3. Konsorcjum: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. & Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A.
  4. Konsorcjum w składzie H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. & CRRC DATONG Co., Ltd.
  5. Konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o. & Siemens Mobility GmbH.
  6. Konsorcjum: Bombardier Transportation Polska Sp. z o.o. & Bombardier Transportation GmbH.
  7. Konsorcjum: Vossloh Locomotives GmbH & CRRC Zhuzhou Locomotive Co.,Ltd.

Przypomnijmy, przedmiotem postępowania jest dostawa 63 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h wraz ze świadczeniem usługi utrzymania. Dodatkowo w ramach prawa opcji, przewoźnik zastrzegł sobie możliwość zakupu kolejnych 32 elektrowozów. Dostawy elektrowozów mają nastąpić 60 miesięcy od dnia podpisania umowy, z kolei utrzymanie lokomotyw przez producenta będzie się odbywała przez 60 miesięcy od dnia odbioru lokomotywy przez PKP Intercity. Producent będzie musiał dostosować elektrowozy do pracy pod napięciem 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC oraz uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w  Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Prowadzone postępowanie jest wieloetapowe. Obecny etap czyli składanie wniosków o dopuszczenie udziału w przetargu jest pierwszym z nich. Na chwilę obecną tak wygląda plan postępowania:

  1. Dialog z wykonawcami oraz zaproszenie do składania ofert – wrzesień-listopad 2021 r.
  2. Składanie ofert – styczeń 2022 r.
  3. Rozstrzygnięcie przetargu – marzec 2022 r.

Nie jest to jedyne w tej chwili postępowanie na dostawę nowych elektrowozów wielosystemowych dla PKP Intercity. Niedawno rozstrzygnięto przetarg na dostawę 10 (plus 5 lokomotyw w opcji) elektrowozów wielosystemowych – dostarczy je nowosądecki NEWAG. Równolegle do postępowania opisanego w artykule, trwa przetarg w ramach którego przewidziana jest dostawa wagonów piętrowych w systemie „Push-Pull” wraz z 45 wielosystemowymi elektrowozami. W przypadku rozstrzygnięcia tych 3 postępowań – na stanie PKP Intercity w najbliższych latach znajdzie się kolejnych 118 wielosystemowych elektrowozów, a jeśli zostaną wykorzystane prawa do opcji – elektrowozów może być nawet 155. Do tego należy doliczyć 10 już istniejących lokomotyw serii EU44, które PKP Intercity eksploatuje od ponad 10 lat.

Author: Piotr Antos