Planowa eksploatacja lokomotywy EU07-195 należącej do PKP Cargo S.A. została zakończona. Przed czterema dniami 25 maja b.r. pojazd został wyłączony z eksploatacji i odstawiony ze statusem „OG”. Powodem przedwczesnego wyłączenia elektrowozu było wykrycie pęknięć szyb czołowych (wielowarstwowych klejonych) koniecznych do wymiany podczas przeglądu w lokomotywowni Skarżysko-Kamienna. W związku ze znacznym kosztem takiej operacji szacowanym na kilkanaście tysięcy złotych i jednocześnie zbliżającym się terminem ważności świadectwa sprawności technicznej pojazdu (28 lipca) podjęto decyzję o zaniechaniu tej operacji.
Warto przypomnieć, iż do niedawna lokomotywa ta była jedyną przedstawicielką serii EU07 w historycznym malowaniu we flocie przewoźnika PKP Cargo S.A.. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników PKP CARGOTABOR ZNT Ostrów Wielkopolski i przychylności Centrali spółki PKP Cargo S.A. podczas ostatniej naprawy okresowej pojazdu (1R7) ukończonej 29 lipca 2015 roku w Ostrowie zachowane zostały oryginalne oznaczenia lokomotywy w kroku fabrycznym i aluminiowe listwy ozdobne, pieczołowicie odnowione przez pracowników zakładu. Ponadto elektrowóz odzyskał fabryczne barwy „turkusowo-zielone”, nadawane większości lokomotyw serii EU07 typu konstrukcyjnego 4E w Pafawagu.
Dzięki inicjatywom podejmowanym przez administrację naszego portalu w październiku 2019 roku dołączyła do niej EU07-128, zaś w marcu tego roku EU07-241 a przed paroma dniami (24 maja) EU07-308.
Wyprodukowany w czerwcu 1972 roku pojazd swą służbę rozpoczął w lokomotywowni Kutno, z którą związany był do 1976 roku. Następnie przez ponad 30 lat większość swej służby lokomotywa pracowała na terenie Śląskiej DOKP, służąc w lokomotywowniach Łazy (1976-1988) oraz Katowice (od 1988).
Z ostatnim miastem pojazd był związany najdłużej bo równo 20 lat do sierpnia 2008 roku, kiedy to po ukończonej 22 sierpnia 2008 r. naprawie rewizyjnej 1R6 w lokomotywowni Poznań Franowo został przydzielony do Zakładu Taboru w Poznaniu. W tej jednostce organizacyjnej spółki PKP Cargo S.A. wchodzącej obecnie w struktury Zachodniego Zakładu tego przewoźnika pojazd pracował do momentu wyłączenia z eksploatacji.
W związku z minięciem okresu 32 lat zapisanych w Dokumentacji Systemu Utrzymania do następnej naprawy P5 (głównej) oraz znacznym przebiegiem ogólnym od ostatniej naprawy tego typu pojazd będzie oczekiwał na wykonanie naprawy P5.
Pełna historia pracy lokomotywy EU07-195 znajduje się tutaj
Mało jest siódemek w krzakach, żeby przełożyć bebechy? Całe PKP Cargo! Póki beton rządzi to zrobią wszystko, żeby zezłomować kolejną lokomotywę. Rozumiem wszystko ale EU07-195 to kawał historii, między inną ciągnął parowozy do Leszna. Jeżeli teraz ją potną na złomowisku to PKP Cargo ma nieźle nawalone pod kopułą
Z szybami jest o tyle problem, że ich zamiana z innego pojazdu raczej nie wchodzi w grę bo podczas tej operacji przeważnie pękają i trzeba zakupić nowe.
miło widzieć swoje zdjęcie 😉