Początek naprawy Ol49-59

W niedzielę 23 maja 2021r. ZUT Wągrowiec otworzył nowy rozdział w swojej historii. Zakład rozpoczyna pierwszą naprawę poziomu P5 lokomotywy parowej!

Ol49-59 podczas Parady Parowozów w 2014 roku. Fot. K. Czapracki

Dziś w godzinach porannych Pt47-65 przyprowadziła z Wolsztyna do Wągrowca parowóz Ol49-59. To właśnie tutaj zostanie przeprowadzona naprawa główna lokomotywy wraz z tendrem 25D49. Zakład Utrzymania Taboru jako jedyny zgłosił się do przetargu na wykonanie prac poziomu P5. Wartość kontraktu to 2 336 864,70 PLN. Zgodnie z zapisami w umowie wykonawca ma 8 miesięcy na oddanie czynnej Oelki do Wolsztyna. Parowóz będzie objęty półroczny okresem gwarancyjnym oraz rękojmią za ewentualne wady na okres dwóch lat.

Ol49-59 z pociągiem turystycznym na stacji Poznań Główny. Fot. K. Czapracki

Warto wspomnieć, że nie jest to jednak pierwsza współpraca ZUT Wągrowiec z Parowozownią Wolsztyn. Zakład wykonywał m.in naprawy przedwojennych wagonów Bi i Ci, wagonów 120A oraz tendra 34D74-42 od parowozu Pt47-65.

Transport parowozu Ol49-59 oraz salonki do ZUT Wągrowiec, Fot. K. Czapracki

Obecnie IK Parowozownia Wolsztyn dysponuje jeszcze dwoma czynnymi parowozami. Są to Pt47-65 oraz Ol49-69, które zapewniają obsługę pociągów rozkładowych między Wolsztynem a Lesznem (pon-pt) oraz Poznaniem (w soboty) a także pociągów specjalnych.

Historię Przydziałów parowozu Ol49-59 można znaleźć TUTAJ.

Author: Konrad Czapracki