PKP Intercity S.A. rozpoczęła postępowanie, którego przedmiotem jest zapytanie o informację w zakresie wykonania naprawy okresowej na 5 poziomie utrzymania 46 sztuk lokomotyw elektrycznych serii EP09, a także dokonanie modyfikacji względem pojazdów zgodnie z załącznikiem. Naprawy lokomotyw mają zostać dokonane zgodnie z obowiązującą dla serii Dokumentacja Systemu Utrzymania (DSU), a także dokumentacją poszczególnych pojazdów. Oznacza to, iż po naprawach w lokomotywach pozostanie dotychczasowy system rozruchu oporowego oraz silniki trakcyjne prądu stałego o łącznej mocy 2920 kW.
Największymi zmianami planowanymi do wykonania względem pojazdów będą zamiana sposobu zawieszenia pudła lokomotywy (zastosowanie sprężyn flexicoil w drugim stopniu usprężynowania) oraz zastosowanie asynchronicznych napędów pomocniczych podzespołów takich jak sprężarki czy przetwornice. Zgodnie z zapisami przetargu pierwsza lokomotywa ma zostać skierowana do prac naprawczych w 2022 roku, zaś następne będą sukcesywnie kierowane do przeprowadzenia napraw P5 w kolejnych latach. Termin składania wniosków w postępowaniu upływa 10 września 2021 r. o godzinie 12:00.
Przypomnijmy, iż lokomotywy serii EP09 (typy 104E, 104Ea, 104Eb] były budowane przez wrocławską fabrykę wagonów PAFAWAG w latach 1986-1997 w liczbie 47 egzemplarzy.
Pojazdy były poddawane naprawom głównym (P5) w latach 2007-2015, będąc poddawanym licznym modernizacjom (m.in. do typu 104Ec), których skutkiem były wymiany przetwornic, sprężarek czy montaż systemu ETCS na kilku egzemplarzach.
Pomimo tego seria nie została ujednolicona i w chwili obecnej w służbie PKP Intercity znajduje się 46 pojazdów serii EP09 różnych typów i wersji wyposażenia. Utrzymaniem pojazdów przez blisko 30 lat zajmowały się jedynie Zakładu Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych (ZNLE) w Gliwicach (obecnie Newag S.A.), gdzie wszystkie pojazdy przeszły pierwsze naprawy główne (P5).
Od końca 2016 roku naprawami lokomotyw serii EP09 zajmuje się również firma Olkol Sp.z o.o. z Oleśnicy.
Najnowsze komentarze