Wraz z początkiem maja b.r. rozpoczęła się kasacja pierwszych, odstawionych EN57 na Sekcjach w Tłuszczu i Sochaczewie.
Złomowane mają zostać EN57-1901, 1904, 1905, 1914 – stojące na terenie Sekcji w Tłuszczu oraz EN57-1907 i 1913 – stojące na terenie Sekcji w Sochaczewie. Wszystkie te jednostki odstawiły się w latach 2018-2019 i oczekiwały na przeprowadzenie naprawy poziomu P5 (d. naprawa główna), które nie są już wykonywane w Kolejach Mazowieckich w związku z dostawami 61 EZT serii ER160 od Stadlera. Ze stanu spółki, zespoły zostały skreślone w dniu 25 marca 2021 r. Są to pierwsze kasacje najmłodszych EN57 z zakresu 1900-1953, wyprodukowane przez PaFaWag Wrocław w latach 1990-1993.
W Kolejach Mazowieckich w chwili obecnej wycofanych z eksploatacji i oczekujących naprawy P5 jest 20 jednostek – na terenie Sekcji w Sochaczewie odstawione są pojazdy z numerami: 1799, 1811, 1910, 1911, 1915, 1916, 1917, 1925, w Tłuszczu są to EN57-1715, 1810, 1812, 1906, 1908, 1909, 1912, 1918, 1928, 1929, na Sekcji Warszawa Ochota odstawiony jest EN57-1941 zaś na Sekcji Warszawa Grochów odstawiony jest EN57-1923.
W Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Sochaczewie trwa obecnie naprawa poziomu P4 (d. rewizyjna) jednostek z numerami 038 i 1318. Koleje Mazowieckie planują eksploatować klasyczne EN57 do 2026 r. W chwili obecnej w ruchu jest 17 jednostek. Najwięcej bo aż 14 sztuk jest na stanie Sekcji Ochota. Są to pojazdy o numerach: 935, 1000, 1232, 1397, 1796, 1807, 1922, 1924, 1926, 1927, 1930, 1934, 1935, 1939, Sekcja w Tłuszczu eksploatuje jednostki z numerami 1808 i 1942 zaś Sekcja Warszawa Grochów EN57-1920.
Jeszcze sa 1109 i 1173 o których nie wspomniałeś
Jednostki te pominąłem z uwagi na fakt, że pomimo iż pozostawiono im oporowy rozruch to jednak mają zmodernizowane czoła, kabiny i przestrzeń pasażerską. Tym nie mniej o nie bym się nie martwił, są one na liście przetargu na naprawy P4 z 2018 r. które wykonuje ZNTK Mińsk Mazowiecki.
Przecież to są jednostki produkowane pod koniec lat 80tych i na początku lat 90tych więc nie rozumiem po co je kasować, skoro większość spółek samorządowych jak np. Koleje Śląskie czy Koleje Małopolskie borykają się z brakiem taboru. W szczególności te odstawione jednostki przydałyby się tej pierwszej spółce, która napewno za niedługo nie będzie miała czym jeździć ponieważ od grudnia mają dojść nowe połączenia, a nowego taboru do grudnia napewno nie kupią. A jak kupią to napewnk do tego czasu nie dostarczą także tabor Kolei Mazowieckich to szansa dla takich spółek. Ale nieee lepiej zezłomować i dostać parę groszy za kilogram niż sprzedać komuś. Myślałem, że Koleje Mazowieckie są mądrzejsze niż Polregio ale jednak nie!
Były wystawione na sprzedaż – nie było chętnych.
Nawet SKM3M się nie zdecydowała.
Swego czasu Koleje Mazowieckie wystawiły na sprzedaż 15 EN57 i do tego czynnych (było wśród kilka jednostek które obecnie są kasowane/odstawione). Zakupiono raptem jedną jednostkę (1785) którą ZNTK MM zmodernizował dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, na resztę jednostek nie złożono ofert. Wiecznie zatem Koleje Mazowieckie czekać nie mogą, tym bardziej, że odstawione jednostki też generują koszty a do tego są łatwiejszym celem dla wandalów. Także myślę, że gdyby była chęć, ze strony POLREGIO czy innych spółek by zakupić te EN57 to zostałoby to zrealizowane.
I co z tego? Dzis przeprowadzenie naprawy glownej jest juz skrajnie nieoplacalne. Lepiej kalkuluje sie kupowac nowe pojazdy (co KM akurat robia).
To nie miejsce na sentymenty. Nikt nie bedzie topic milionow zlotych w modernizowanie tego zlomu, gdy mozna za niewiele wiecej z dofinansowaniem UE kupic nowy pociag.
Koleje Mazowieckie próbowały już sprzedać EN57 (niezmodernizowane) ale nie było chętnych.