EU07-240 ZIK Sandomierz po naprawie P4

W dniu wczorajszym w firmie PROTOR zakończona została naprawa 4 poziomu utrzymania lokomotywy EU07-240 [Pafawag 4E-245/1974] należącej od 6 lat do przewoźnika Zakład Inżynierii Kolejowej w Sandomierzu. Pojazd powrócił do służby we flocie właściciela i podjął pracę przy obsłudze pociągów towarowych przez niego uruchamianych. Jest to pierwsza lokomotywa elektryczna serii EU07 naprawiona przez firmę PROTOR z Dąbrowy Górniczej.

EU07-240 po naprawie P4 (2P4/1) na stacji Tomaszów Mazowiecki, 18 maja 2021 roku, fot. Michał Konopka, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Swą służbę pojazd rozpoczął ponad 45 lat temu w styczniu 1975 roku w lokomotywowni Wrocław Główny jako ostatnia lokomotywa serii EU07 z typu konstrukcyjnego 4E. Następnie elektrowozy tej serii z numerami 241 i wzwyż powstały już w wyniku przebudowy lokomotyw serii EP08 w latach 1976-77.

EU07-240 jeszcze w służbie PKP Cargo S.A. przy obsłudze pociągu pasażerskiego na stacji Poznań Główny, 12 sierpnia 2005 roku, fot. Damian Szarek, Ilostan Pojazdów Trakcyjnych

Swój przydział lokomotywa zmieniła w połowie 2008 roku, stając się własnością spółki PKP Intercity i wchodząc na ewidencję Zakładu Południowego tej firmy z siedzibą w Krakowie. Tam pojazd pracował do końca 2011 roku i następnie po osiągnięciu limitu kilometrów do następnej naprawy okresowej (tym razem głównej) określonego na 500 tys. kilometrów został odstawiony w lokomotywowni Kraków Prokocim. Kilka lat później w październiku 2013 roku a następnie w maju i czerwcu 2014 roku elektrowóz był wystawiany na sprzedaż, aby za trzecim podejściem znaleźć nowego właściciela. Okazała się nim spółka LOZYW z Katowic powiązana z ZNTK Oleśnica, gdzie lokomotywa została zabrana w celu wykonania naprawy P5 i sprzedaży pod koniec 2014 roku.

EU07-240 w barwach PKP Intercity na stacji Bydgoszcz Główna, 10 grudnia 2012 roku, fot. Sebastian Lorek

Link do metryki pojazdu w naszej bazie ➡️ https://bit.ly/2Rm7rGF

Author: Kamil Sikora