SKPL sprowadza spalinowozy serii ME z Danii!

W minioną sobotę 26 listopada zachodnią granicę Polski przekroczyło 6 duńskich lokomotyw spalinowych serii ME. Pociąg składających się z maszyn 1503, 1505, 1511, 1517, 1522 oraz 1532 na trasie od Rzepina do Ostrowa Wielkopolskiego prowadziły lokomotywy 3E-100-030-1 i ST43-389 przewoźnika SKPL Cargo Sp. z o.o., który stał się nowym właścicielem pojazdów.

Historia eksploatacji pojazdów

Sześcioosiowe spalinowozy zostały wyprodukowane przez firmę niemiecką Henschel w latach 1981-1985 w liczbie 37 sztuk. Parametry lokomotyw są następujące:

  • Układ osi: Co’ Co’
  • Długość ze zderzakami: 21 000 mm
  • Szerokość: 3150 mm
  • Wysokość: 4 350 mm
  • Masa służbowa: 115 000 kg
  • Moc znamionowa silnika spalinowego : 2461 kW (3300 KM)
  • Typ silnika spalinowego: EMD 16-645E3B (po modernizacji)
  • Prędkość maksymalna: 175 km/h

Możliwa przyszłość pojazdów

Duńskie lokomotywy, które trafiły do siedziby spółki SKPL Cargo będą oczekiwały na wykonanie niezbędnych napraw i polonizacji, a także uzyskanie dopuszczenia do eksploatacji na terenie Polski. Prawdopodobnym scenariuszem jest zaoferowanie ich na wynajem dla przewoźników pasażerskich, w tym PKP Intercity S.A., borykającego się z niedoborami sprawnych lokomotyw spalinowych przystosowanych do prowadzenia pociągów z prędkością wyższą niż 100 km/h.

Wartym odnotowania jest również fakt, iż lokomotywy te mogą rozwinąć 175 km/h, co uczyni je najprawdopodobniej najszybszymi spalinowozami w Polsce.

Author: Kamil Sikora