Warszawska Kolej Dojazdowa na swojej stronie internetowej zamieściła ogłoszenie o sprzedaży złomu w postaci elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN94 o numerze 23.
EN94-23 została przyjęta na stan MD Grodzisk Mazowiecki w dniu 1 października 1972 r. Od tego dnia pojazd na sieci WKD przejechał łącznie 3 113 377 km. Jednostce wykonano łącznie 19 napraw rewizyjnych, 4 naprawy średnie i 1 główną – ukończoną 27 września 1994 r. w ZNTK Bydgoszcz. Wtedy to podobnie jak reszta jednostek, EN94-23 uzyskała nowe kremowo-czerwone malowanie z żółtym czołem i drzwi odskokowo-przesuwne. W ramach naprawy 1R5, którą zespół ukończył 4 grudnia 2007 r., uzyskał on nowe, uchylne okna w przestrzeni pasażerskiej. Ostatnią naprawę rewizyjną (1R8), jednostka przeszła 17 lipca 2014 r. w grodziskiej elektrowozowni WKD. Dzięki temu, pojazd ten był jedną z siedmiu jednostek które dotrwały do końca eksploatacji całej serii na WKD tj. do dnia 27 maja 2016 r. Tego dnia wraz z zespołem EN94-26, służyły one jako pojazdy rezerwowe na stacji Komorów. Co ciekawe powyższy EZT był jedną z kilku EN94, w której wykorzystywano sterowanie z obu kabin maszynisty. Dodatkowo EN94-23 jako jedyny pojazd z serii, jeździł w trakcji ukrotnionej z prototypową jednostką serii EN94 o numerze 01, aż do końca jej eksploatacji, która nastąpiła w dniu 22 lutego 1989 r., kiedy to EN94-01 zderzyła się z kozłem oporowym na stacji Warszawa Śródmieście WKD. Po skierowaniu do kasacji prototypowej EN94, jednostka o numerze 23, pozyskała z kasowanego prototypu niektóre części z kabiny maszynisty np. amperomierze.
Po wycofaniu z eksploatacji, początkowo planowano zachować do celów muzealnych również powyższy pojazd. Niestety jednostka, podobnie jak EN94-35, nie została zabezpieczona przed dostępem osób nieupoważnionych i z czasem była coraz bardziej dewastowana, a w jej wnętrzu pojawiały się ubytki. To oraz nikłe zainteresowanie organizacji muzealnych bądź placówek które chciałyby pozyskać taki pojazd celem jego zachowania, spowodowało iż ostatecznie po 5 latach od wycofania z eksploatacji, WKD wystawiła EN94-23 na sprzedaż celem jej zezłomowania.
Jak można dowiedzieć się z ogłoszenia, jednostka obecnie waży zaledwie 20 ton co oznacza, iż braki w jej wyposażeniu są na tyle duże, że pojazd waży połowę swojej standardowej wagi (44,5 t). Minimalną cenę złomu za 1 kg, WKD określiła jako 0,90 zł. Pojazd zostanie przekazany kupującemu maksymalnie do 15 września b.r. Termin składania ofert w tym postępowaniu to 27 lipca. Tego dnia nastąpi również ich publiczne otwarcie.
Link do postępowania: https://wkd.com.pl/dla-kontrahentow/zamowienia-ponizej-30-000-euro/1209-zaproszenie-do-skladania-ofert-na-zakup-zlomu-stalowego-termin-skladania-ofert-do-dnia-27-07-2021-r-do-godz-10-00.html
Link do metryczki pojazdu w Ilostanie: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=3&seria=64&lok=3434&numer=23&title=EN94-23
Debilzm w czystej postaci, żeby tym złomiarzom bokiem to wyszło. Nie dość, że EN94 to kawał historii, mało zostało tych jednostek to jeszcze na złom wystawiają. Nie ma nawet chęci że strony WKD, żeby przystosować jeden podwójny skład EN94 do napięcia 3000V, tak aby przewoziły podróżnych od czasu do czasu w weekendy, wakacje itd. Pełno EN57 stoi w krzakach wystarczy tylko przełożyć podzespoły i nic więcej. Mam nadzieję, że któreś muzeum lub Stowarzyszenie uratuje 23tkę przez złomem.