Dnia 25 lutego 1994 roku w Starzynach doszło do czołowego zderzenia pociągów nr 3111 Ex Sawa relacji Kraków – Warszawa prowadzonego lokomotywą EP09-003 (lok. Kraków Prokocim) oraz pospiesznego 43106 Giewont relacji Częstochowa – Zakopane zestawionego z Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego ED72-002 (lok. Sucha Beskidzka).
Przyczyną katastrofy było niezatrzymanie się pociągu 43106 przed semaforem D 1/3 wskazującym sygnał „stój”. W wyniku wypadku zmarła jedna osoba (maszynista pociągu Giewont), a rannych zostało 7 osób.
W ED72-002 zniszczeniu uległy człony ra i sb. W ZNTK dokonano podmiany członów z jednostki EN57-1261 (rb, s), wraz niezbędną przebudową do serii ED72 a następnie przekazano do lokomotywowni Toruń w lutym 1995.
Poważnie uszkodzona lokomotywa EP09-003 została skierowana do naprawy awaryjnej w ZNLE Gliwice R2+A, która ukończona została dopiero 1,5 roku później – 6 listopada 1995 roku. Podczas naprawy połączonej z odbudową zniszczonej kabiny „B” zrekonstruowana została ostoja pudła (wspawanie nowego kawałka ostoi wraz z kabiną), wskutek czego pojazd różni się od innych egzemplarzy serii EP09 długością. Śladem po odbudowie pojazdu dokonanej przy okazji naprawy R2+A są spawy znajdujące się na ostoi pomiędzy drzwiami do kabiny „B” a gniazdem podnoszenia pudła od strony żaluzji.
Pełna historia służby lokomotywy EP09-003 do dnia dzisiejszego znajduje się tutaj.
Najnowsze komentarze