Wszystkie barwy EU200

We wrześniu 2024 roku swoją premierę w ruchu planowym miały pierwsze lokomotywy serii EU200. Elektrowozy te stanowią rozwinięcie platformy Griffin i osiągają prędkość 200 km na godzinę. Są przystosowane do pracy pod napięciem 3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC. Pomimo że seria obecna jest na torach zaledwie od kilkunastu miesięcy, zdążyła już doczekać się licznych oklein reklamowych.

PKP Intercity w 2021 roku zamówiło 10 egzemplarzy serii EU200 typu E4MSUa z przeznaczeniem do ruchu międzynarodowego. W 2023 roku przewoźnik zdecydował się skorzystać z prawa opcji, a ostatecznie Newag dostarczył 15 Griffinów. Na tym jednak nie poprzestano. W ramach dalszego rozwoju połączeń międzynarodowych podpisano kolejną umowę na dostawę 63 lokomotyw EU200 z prawem opcji na następne 32 egzemplarze. Po zakończeniu podstawowych dostaw flota osiągnie 78 sztuk, a w przypadku pełnego wykorzystania opcji aż 110 lokomotyw. Wówczas będzie to najliczniejsza seria lokomotyw elektrycznych eksploatowana przez PKP Intercity.

Pierwsze egzemplarze były gotowe już w 2023 roku. Podczas targów Trako w Gdańsku zaprezentowano lokomotywę E4MSUa-002 w okleinie Griffin 200. Do dziś pojazd ten nie poprowadził żadnego pociągu planowego dla PKP Intercity. Obecnie wykorzystywany jest do jazd testowych i homologacyjnych na terenie Czech.

E4MSUa-002 prezentowana podczas Tragów Trako. 22.09.2022 przem710 (stacjatczew.com.pl)

Również w 2023 roku prowadzono intensywne testy na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. W nocy z 19 na 20 października lokomotywa testowa E4MSUa-001 osiągnęła rekordową prędkość 240 km na godzinę, potwierdzając możliwość eksploatacji z prędkością rozkładową 200 km na godzinę. Proces badań zakończono w kwietniu 2024 roku, a 13 września Urząd Transportu Kolejowego oficjalnie przyznał homologację dla serii E4MSUa. Kilka dni później pierwsze osiem lokomotyw EU200 trafiło bezpośrednio z Newagu do Warszawy.

Premiera liniowa odbyła się 23 września 2024 roku. EU200-006 poprowadziła pociąg IC 1510 i 1511 Słowiniec w relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia. W kolejnych dniach do eksploatacji wprowadzano następne Griffiny, które pojawiły się na składach Flisaka, Strzeleckiego, Albatrosa oraz Tatr. We wrześniu EU200-010 zaprezentowano również na targach Innotrans w Berlinie.

EU200-006 z poc. IC 1510 Słowiniec do Gdyni Głównej zbliża się do dawnego podg. Warszawa Targówek. Był to pierwszy przejazd z pociągiem pasażerskim serii EU200. Autor Arbuz3646. (Ilostan.forumkolejowe.pl)

19 grudnia 2024 roku PKP Intercity odebrało ostatnią lokomotywę z pierwszego zamówienia EU200-015, co umożliwiło pełne wykorzystanie serii w nowym rozkładzie jazdy. Lokomotywy skierowano do obsługi pociągów z Warszawy w kierunku Poznania i Szczecina, między innymi Gałczyński, Bolesław Prus, Chrobry oraz Zielonogórzanin, a także do Wrocławia, Bielska Białej, Gdyni, Krakowa i Zakopanego. Wśród obsługiwanych składów znalazły się między innymi Ślęża, Panorama, Lech, Wysocki, Ondraszek, Morskie Oko oraz Tatry.

EU200-005 Z pociągiem EIC Tatry z Zakopanego opuszcza tereny Krakowa. 29.04.2025 Pawel15 (Ilostan.forumkolejowe.pl)
EU200-012 w okleinie tysiąclecie koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski. 22.08.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)

Rok 2025 przyniósł prawdziwy festiwal oklein. W kwietniu EU200-012 otrzymała barwy upamiętniające tysiąclecie koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski. Kilka dni później zaprezentowano EU200-005 w okleinie promującej „III Wystawę Makiet Kolejowych oraz Kolejowy Dzień Dziecka z PKP Intercity”. W czerwcu EU200-001 rozpoczęła promocję „rodzinnych podróży z PKP Intercity”.

Olepa Rodzinne podróże z PKP Intercity na EU200-001. 08.06.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)

Wraz z wejściem wakacyjnego rozkładu jazdy lokomotywy EU200 skierowano do obsługi sezonowych pociągów nad morze. Były to między innymi EIC Jantar do Gdyni oraz EIC Posejdon do Kołobrzegu. Od połowy lipca pociągi te kursowały z rozkładową prędkością 200 km na godzinę. Jak podało Ministerstwo Infrastruktury „był to najdłuższy skład pasażerski na świecie osiągający w regularnym ruchu taką prędkość. Całkowita długość składu wynosiła 390 metrów, a masa 877 ton”.

Reklama Sprite na EU200-003. 13.07.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)

Na pociągach sezonowych zadebiutowały kolejne okleiny. EU200-003 reklamowała kampanię Sprite Kiedy lato też wyjechało na urlop i przez niemal dwa miesiące była przypisana do pociągu EIC Posejdon. Druga okleina pojawiła się z okazji 765 Jarmarku Świętego Dominika i nosiła ją EU200-005.

EU200-005 promująca 765. Jarmark Św. Dominika. 31.07.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)
EU200-005 w okleinie CPK. 08.09.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)

Pod koniec wakacji EU200-005 zaprezentowano ponownie, tym razem w barwach kampanii „CPK Łączymy miejsca skracamy dystanse”. Kolejne nowe okleiny pojawiły się w listopadzie i grudniu. EU200-003 wystąpiła jako Jan Czochralski Akademia Super Bohaterów, EU200-010 promowała markę Oranżada Hellena pod hasłem „Święta razem są wybitne”, a EU200-005 otrzymała już czwartą okleinę „Sylwester z Dwójką 2025 Katowice pod Spodkiem”. Na torach pojawiły się również EU200-004 w barwach Archicom oraz EU200 007 promująca Pepco pod hasłem „Początek świąt jest tu w drodze do domu”.

EU200-003 jako Jan Czochralski. 29.11.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)
EU200-004 Archicom „Najlepiej zlokalizowana inwestycja w Europie”. 06.12.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)
EU200-010 oczekuje podjęcia składu na poznańskich plantach. 23.11.2025 Wesol43 (Ilostan.forumkolejowe.pl)
Sylwester z Dwójką, EU200-005. 07.12.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)
Reklama Pepco „Początek świąt jest tu w drodze do domu”. 18.12.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)

Nieco mniej udany debiut zaliczyła EU200 006 w okleinie PWM w ruchu pociąg Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Lokomotywa uległa awarii jeszcze przed rozpoczęciem kursu, w efekcie czego specjalnie oklejony skład poprowadziła EU200 012 w barwach Chrobry.

Zdefektowana EU200-006 w okleinie PWM w Ruchu. 21.12.2025 przem710 (stacjatczew.com.pl)

19 grudnia Newag przekazał PKP Intercity dwa pierwsze egzemplarze z nowej umowy, są EU200-016 oraz EU200-017. Warto wspomnieć, że pod koniec września, EU200-016 udała się na pierwsze testy na terenie Węgier. Zgodnie z zamówieniem seria EU200 ma posiadać dopuszczenie do ruch na ternie Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji i na Węgrzech.

 Testowy EU200-017 ruszył luzem z Warszawy Wschodniej na Warszawe Centralną. 09.12.2025 Maciuś (Ilostan.forumkolejowe.pl)
EgzemplarzRok produkcjiData przekazniaOkleiny
EU200-00120232024-09-18– (3) Rodzinne podróże z PKP Intercity
EU200-00220232024-12-20– (1) Griffin 200
EU200-00320242024-09-20– (4) Sprite – Kiedy lato też wyjechało na urlop
– (6) Jan Czochralski – Akademia Super Bohaterów
EU200-00420242024-09-19– (9) Archicom
EU200-00520242024-09-18– (2) III Wystawa Makiet Kolejowych
– (5) 765. Jarmark Św. Dominika
– (6) CPK – Łączymy miejsca. Skracamy dystanse
– (8) Sylwester z Dwójką 2025 – Katowice pod Spodkiem
EU200-00620242024-09-16– (11) PWM w ruchu – pociąg polskiego wydawnictwa muzycznego
EU200-00720242024-09-20– (10) Pepco – początek świąt jest tu w drodze do domu
EU200-00820242024-09-19 
EU200-00920242024-09-19 
EU200-01020242024-10-28– (7) Oranżada Hellena – Święta razem są wybitne!
EU200-01120242024-09-20 
EU200-01220242024-10-28– (3) Tysiąclecie koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski
EU200-01320242024-11-27 
EU200-01420242024-11-27 
EU200-01520242024-12-19 
EU200-01620252025-12-19 
EU200-01720252025-12-19 

Author: przem710