We wrześniu 2024 roku swoją premierę w ruchu planowym miały pierwsze lokomotywy serii EU200. Elektrowozy te stanowią rozwinięcie platformy Griffin i osiągają prędkość 200 km na godzinę. Są przystosowane do pracy pod napięciem 3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC. Pomimo że seria obecna jest na torach zaledwie od kilkunastu miesięcy, zdążyła już doczekać się licznych oklein reklamowych.
PKP Intercity w 2021 roku zamówiło 10 egzemplarzy serii EU200 typu E4MSUa z przeznaczeniem do ruchu międzynarodowego. W 2023 roku przewoźnik zdecydował się skorzystać z prawa opcji, a ostatecznie Newag dostarczył 15 Griffinów. Na tym jednak nie poprzestano. W ramach dalszego rozwoju połączeń międzynarodowych podpisano kolejną umowę na dostawę 63 lokomotyw EU200 z prawem opcji na następne 32 egzemplarze. Po zakończeniu podstawowych dostaw flota osiągnie 78 sztuk, a w przypadku pełnego wykorzystania opcji aż 110 lokomotyw. Wówczas będzie to najliczniejsza seria lokomotyw elektrycznych eksploatowana przez PKP Intercity.
Pierwsze egzemplarze były gotowe już w 2023 roku. Podczas targów Trako w Gdańsku zaprezentowano lokomotywę E4MSUa-002 w okleinie Griffin 200. Do dziś pojazd ten nie poprowadził żadnego pociągu planowego dla PKP Intercity. Obecnie wykorzystywany jest do jazd testowych i homologacyjnych na terenie Czech.

Również w 2023 roku prowadzono intensywne testy na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. W nocy z 19 na 20 października lokomotywa testowa E4MSUa-001 osiągnęła rekordową prędkość 240 km na godzinę, potwierdzając możliwość eksploatacji z prędkością rozkładową 200 km na godzinę. Proces badań zakończono w kwietniu 2024 roku, a 13 września Urząd Transportu Kolejowego oficjalnie przyznał homologację dla serii E4MSUa. Kilka dni później pierwsze osiem lokomotyw EU200 trafiło bezpośrednio z Newagu do Warszawy.
Premiera liniowa odbyła się 23 września 2024 roku. EU200-006 poprowadziła pociąg IC 1510 i 1511 Słowiniec w relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia. W kolejnych dniach do eksploatacji wprowadzano następne Griffiny, które pojawiły się na składach Flisaka, Strzeleckiego, Albatrosa oraz Tatr. We wrześniu EU200-010 zaprezentowano również na targach Innotrans w Berlinie.

19 grudnia 2024 roku PKP Intercity odebrało ostatnią lokomotywę z pierwszego zamówienia EU200-015, co umożliwiło pełne wykorzystanie serii w nowym rozkładzie jazdy. Lokomotywy skierowano do obsługi pociągów z Warszawy w kierunku Poznania i Szczecina, między innymi Gałczyński, Bolesław Prus, Chrobry oraz Zielonogórzanin, a także do Wrocławia, Bielska Białej, Gdyni, Krakowa i Zakopanego. Wśród obsługiwanych składów znalazły się między innymi Ślęża, Panorama, Lech, Wysocki, Ondraszek, Morskie Oko oraz Tatry.


Rok 2025 przyniósł prawdziwy festiwal oklein. W kwietniu EU200-012 otrzymała barwy upamiętniające tysiąclecie koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski. Kilka dni później zaprezentowano EU200-005 w okleinie promującej „III Wystawę Makiet Kolejowych oraz Kolejowy Dzień Dziecka z PKP Intercity”. W czerwcu EU200-001 rozpoczęła promocję „rodzinnych podróży z PKP Intercity”.

Wraz z wejściem wakacyjnego rozkładu jazdy lokomotywy EU200 skierowano do obsługi sezonowych pociągów nad morze. Były to między innymi EIC Jantar do Gdyni oraz EIC Posejdon do Kołobrzegu. Od połowy lipca pociągi te kursowały z rozkładową prędkością 200 km na godzinę. Jak podało Ministerstwo Infrastruktury „był to najdłuższy skład pasażerski na świecie osiągający w regularnym ruchu taką prędkość. Całkowita długość składu wynosiła 390 metrów, a masa 877 ton”.

Na pociągach sezonowych zadebiutowały kolejne okleiny. EU200-003 reklamowała kampanię Sprite Kiedy lato też wyjechało na urlop i przez niemal dwa miesiące była przypisana do pociągu EIC Posejdon. Druga okleina pojawiła się z okazji 765 Jarmarku Świętego Dominika i nosiła ją EU200-005.


Pod koniec wakacji EU200-005 zaprezentowano ponownie, tym razem w barwach kampanii „CPK Łączymy miejsca skracamy dystanse”. Kolejne nowe okleiny pojawiły się w listopadzie i grudniu. EU200-003 wystąpiła jako Jan Czochralski Akademia Super Bohaterów, EU200-010 promowała markę Oranżada Hellena pod hasłem „Święta razem są wybitne”, a EU200-005 otrzymała już czwartą okleinę „Sylwester z Dwójką 2025 Katowice pod Spodkiem”. Na torach pojawiły się również EU200-004 w barwach Archicom oraz EU200 007 promująca Pepco pod hasłem „Początek świąt jest tu w drodze do domu”.





Nieco mniej udany debiut zaliczyła EU200 006 w okleinie PWM w ruchu pociąg Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Lokomotywa uległa awarii jeszcze przed rozpoczęciem kursu, w efekcie czego specjalnie oklejony skład poprowadziła EU200 012 w barwach Chrobry.

19 grudnia Newag przekazał PKP Intercity dwa pierwsze egzemplarze z nowej umowy, są EU200-016 oraz EU200-017. Warto wspomnieć, że pod koniec września, EU200-016 udała się na pierwsze testy na terenie Węgier. Zgodnie z zamówieniem seria EU200 ma posiadać dopuszczenie do ruch na ternie Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji i na Węgrzech.

| Egzemplarz | Rok produkcji | Data przekaznia | Okleiny |
|---|---|---|---|
| EU200-001 | 2023 | 2024-09-18 | – (3) Rodzinne podróże z PKP Intercity |
| EU200-002 | 2023 | 2024-12-20 | – (1) Griffin 200 |
| EU200-003 | 2024 | 2024-09-20 | – (4) Sprite – Kiedy lato też wyjechało na urlop – (6) Jan Czochralski – Akademia Super Bohaterów |
| EU200-004 | 2024 | 2024-09-19 | – (9) Archicom |
| EU200-005 | 2024 | 2024-09-18 | – (2) III Wystawa Makiet Kolejowych – (5) 765. Jarmark Św. Dominika – (6) CPK – Łączymy miejsca. Skracamy dystanse – (8) Sylwester z Dwójką 2025 – Katowice pod Spodkiem |
| EU200-006 | 2024 | 2024-09-16 | – (11) PWM w ruchu – pociąg polskiego wydawnictwa muzycznego |
| EU200-007 | 2024 | 2024-09-20 | – (10) Pepco – początek świąt jest tu w drodze do domu |
| EU200-008 | 2024 | 2024-09-19 | |
| EU200-009 | 2024 | 2024-09-19 | |
| EU200-010 | 2024 | 2024-10-28 | – (7) Oranżada Hellena – Święta razem są wybitne! |
| EU200-011 | 2024 | 2024-09-20 | |
| EU200-012 | 2024 | 2024-10-28 | – (3) Tysiąclecie koronacji Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski |
| EU200-013 | 2024 | 2024-11-27 | |
| EU200-014 | 2024 | 2024-11-27 | |
| EU200-015 | 2024 | 2024-12-19 | |
| EU200-016 | 2025 | 2025-12-19 | |
| EU200-017 | 2025 | 2025-12-19 |

Najnowsze komentarze