Początek końca serii EP09

Epoka „EPok” trwa w najlepsze od 3 dekad, nie licząc doszczętnie zniszczonej EP09-035 w tragicznej katastrofie kolejowej pod Szczekocinami 13 lat temu. Systematyczne naprawy rewizyjne poziomu P4 dają płynne życie wszystkim „Dziewiątkom”. Tymczasem w obliczu pozyskiwania kolejnych sztuk Griffinów EU160 i EU200, blask tytułowej serii w ostatnim czasie rozpoczął powolny proces wygaszania za sprawą finiszu resursu, jaki odnotowano u dwóch przedstawicielek.

11.05.2012 | EP09-010 w okleinie flagi Hiszpanii na Euro 2012, ze składem pociągu EC 111/41004 „Praha” [rel. Praha Hlavní Nádraží – Warszawa Wschodnia] na szlaku Grodzisk Mazowiecki – Pruszków w Milanówku. Foto: Kamil Sikora
4.09.2018 | EP09-010 w okleinie na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, z zastępczym za Darta składem pociągu IC 6116 „Konopnicka” [rel. Węgliniec – Białystok] na łódzkim szlaku Lublinek – podg. Retkinia. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]

EP09-016 i EP09-010 – to pierwsze egzemplarze od czasu powypadkowej 035, które zakończyły swoje kariery na polskich torach z pełnym przebiegiem i „w jednym kawałku”. Obydwie Dziewiątki rozpoczęły swoją służbę w spółce PKP w 1992 roku z przydziałem do lokomotywowni MD Warszawa Olszynka Grochowska. Każda z nich przeszła w tym czasie przez rozmaite schematy malowań, od kultowych barw złoto-brązowych przez pamiętny „denaturat” po dzisiejsze firmowe, niebieskie. Sama 010 dysponowała nawet ówczesnym malowaniem PKP Cargo w czerwono-białej szacie, a także kolorowymi okleinami. Niektórzy z pewnością ją pamiętają z flagą Hiszpanii, jaką otrzymała na okoliczność piłkarskich mistrzostw Euro 2012. 6 lat później dostała patriotyczne, biało-czerwone „odzienie” z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

29.05.2018 | EP09-010 ze składem pociągu TLK 35100 „Biebrza” [rel. Rzeszów Główny – Gdynia Główna] na szlaku Skrzynki – Mikołajów we wsi Zaosie. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]
31.05.2019 | EP09-010 ze składem pociągu TLK 68105 „Pobrzeże” [rel. Wrocław Główny – Kołobrzeg] mija przystanek osobowy w Cieszkowie. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]

016 z kolei może być dobrze zapamiętana przez miłośników z pogranicza Polski i Czech, bowiem miała możliwość wjazdu do tego sąsiedniego kraju z różnymi międzynarodowymi pociągami. Ostatnim aktem służby było prowadzenie pociągu IC 11102/3 „Starzyński” z Terespola do Warszawy w dniu 16 grudnia 2024 roku, po czym EP09-016 została odstawiona u macierzy ze statusem OG (oczekiwania naprawy głównej). Niespełna 2 miesiące później, bo 11 lutego br. dołączyła do niej EP09-010, kończąc w Krakowie swoją karierę po odpięciu się od pociągu IC 36100 „Siemiradzki” z Przemyśla.

29.05.2017 | EP09-015 ze składem pociągu EIC 7100 „Lech” [rel. Zielona Góra – Warszawa Wschodnia] wyjeżdża ze stacji Bednary w kierunku Sochaczewa. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]

Według naszych danych następne w kolejce do odejścia będą EP09-015 i 017, które podobnie jak 016, również regularnie obsługują międzynarodowe pociągi głównie na południu naszego kraju. Nie wszystkie lokomotywy EP09 odstawią się aż tak szybko. Lecz pierwsze dwa, od zaraz trzy-cztery zejścia ze sceny pomału budzą ludzką świadomość, że wkrótce i ta seria może przejść całkowicie do historii. Dlatego warto je fotografować na każdym kroku i nie opuszczać na ich widok aparatów.

22.03.2021 | EP09-015 ze składem pociągu EC 104 / IC 43002 „Porta Moravica” [rel. Graz Hauptbahnhof – Przemyśl Główny] na stacji Katowice. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]
13.03.2018 | EP09-016 ze składem pociągu EIC 3124 „Krakus” [rel. Kraków Główny – Warszawa Wschodnia] na szlaku Szeligi – Korytów w Lublinowie. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]
30.09.2018 | EP09-016 ze składem pociągu IC 40001 / EC 101 „Moravia” [rel. Katowice – Wien Hauptbahnhof] na stacji Katowice. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]
24.11.2017 | EP09-017 ze składem pociągu EC 104 / EIC 45000 „Sobieski” [rel. Wien Hauptbahnhof – Gdynia Główna] wyjeżdża ze stacji Sosnowiec Główny. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]
28.07.2019 | EP09-017 ze składem pociągu EC 130 / IC 41004 „Báthory” [rel. Budapest Nyugati & Praha Hlavní Nádraží – Warszawa Wschodnia] na szlaku Opoczno Południe – Idzikowice we wsi Libiszów-Kolonia. Foto: Piotr Łężak [Piter_P19]

Zdjęcia: Piotr Łężak & Kamil Sikora Tekst: Piotr Łężak (Piter_P19)

Author: Piotr Łężak