401Da-314 pojazdem muzealnym!

Lokomotywa 401Da-314, która w maju b.r. zakończyła swoją eksploatację na WuKaDce, zostanie zachowana do celów muzealnych w Izbie Tradycji EKD/WKD! Będzie to pierwszy muzealny egzemplarz tej serii lokomotyw w Polsce ‼️

,,Kaczka’’ bo tak pieszczotliwie jest nazywana lokomotywa 401Da-314, została wyprodukowana w FABLOK-u w Chrzanowie w 1976 r. Do 2006 r. pracowała w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji, na bocznicy w Wieliszewie. W styczniu 2006 r. została odkupiona przez WKD do celów przeciągania EZT po łącznicy 512 (Pruszków PKP-Komorów WKD) oraz prac manewrowych. Początkowo lokomotywa pracowała w swoich oryginalnych, zielonych barwach, jednak w 2007 r. została przemalowana w schemat WKD. W 2015 r. lokomotywa przeszła naprawę poziomu P5 (d. naprawa główna) w firmie TABOR Dębica, z kolei w 2020 r. naprawę P4 (d. naprawa rewizyjna) w firmie TECHSERVICE.

Swoją ostatnią służbę lokomotywa pełniła w dniu 18 maja 2024 r. oraz w noc 19 maja 2024 r. przeciągając łącznicą nr 512, zabytkowy elektrowóz EP05-23, należący do PKP Intercity na Noc Muzeów z WuKaDką. Łącznie wszystkich lokomotyw w latach 1966-1979, Fablok wyprodukował 500 sztuk, głównie dla zakładów przemysłowych i bocznic. W chwili obecnej sprawnych w Polsce jest poniżej 100 lokomotyw tej serii.

Seria 401Da jak i lokomotywy niższej mocy serii 409Da mocno zapisały się w historii kolejnictwa w Polsce, bo dzięki ich udanej konstrukcji i dużej liczbie wyprodukowanych egzemplarzy, udało się zastąpić parowozy w przemyśle i obsłudze bocznic

Author: Kamil Sikora