Pierwsze ET41 u prywatnych przewoźników?

Już wkrótce taka wizja może się ziścić! Wszystko za sprawą kolejnego przetargu na sprzedaż wycofanych z eksploatacji lokomotyw należących do PKP Cargo. Tym razem na sprzedaż idą EU07, ET22, ET41 oraz SM42.

Trudna sytuacja w firmie zmusza zarząd do podjęcia radykalnych, aczkolwiek koniecznych i uzasadnionych biznesowo kroków. W obliczu złej sytuacji finansowej logiczną decyzją jest sprzedaż zbędnego firmowego mienia. Co w tym wyjątkowego, skoro sprzedawano już wiele innych lokomotyw w poprzednich latach?

Wreszcie podjęto przełomową decyzję. W przetargu nie ma wymogu złomowania lokomotyw, co otwiera drogę do ich zakupu celem dalszej eksploatacji przez pozostałych przewoźników. Jest to o tyle ważna decyzja, że maszyny te nie zostaną sprzedane po cenie złomu, a po faktycznej wartości rynkowej uwzględniającej możliwość powrotu na polskie tory. Prywatni przewoźnicy i tak pozyskali masę taboru zza naszych granic. Pomyślmy, czy nie byłoby dziś lepszej sytuacji w PKP Cargo, gdyby wszystkie lokomotywy sprzedano bez obowiązku kasacji? Istnieje spora szansa, że zamiast pozyskiwać np. stare 6 osiowe 181 i 182, to przewoźnicy w Polsce jeździliby polskimi ET22 czy ET41 zostawiając więcej pieniędzy na rodzimym rynku.

Poniżej publikujemy listę lokomotyw wystawionych na sprzedaż w aktualnym przetargu.

  • EU07-138
  • EU07-171
  • ET22-624
  • ET22-917
  • ET41-078
  • ET41-091
  • ET41-094
  • ET41-099
  • ET41-101
  • ET41-110
  • ET41-129
  • ET41-196
  • SM42-669
  • SM42-914

Sprzedaż bez obowiązku złomowania otwiera nowe możliwości dla polskiego rynku kolejowego. Prywatni przewoźnicy zyskują szansę na pozyskanie taboru w atrakcyjnych cenach, a PKP Cargo może odzyskać część środków zainwestowanych w jego naprawy i utrzymanie. Być może ten krok okaże się początkiem nowego rozdziału dla wielu wycofanych lokomotyw, dając im drugie życie na polskich szlakach.

Author: Dawid Petelicki